Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilgisayar Sistemlerinin Performans Analizi | BSM 552 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET ÖZMEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bilgisayar sistemlerinin performans analizi için, bilgisayar sistemleri, istatistik, olasılık teorisi, deneysel tasarım, simülasyon ve kuyruk teorisi gibi çeşitli analiz tekniklerinin bilinmesi gerekir. Bu dersin amacı, sistem analistlerine temel modelleme, simülasyon ve analiz altyapısını vermektir, böylece performans terminolojisini anlayabilir, performans deneylerini doğru tasarlayabilir, basit kuyruk veya simülasyon modellerini kullanabilir ve sonuçları yorumlayabilir. |
Dersin İçeriği | Sistem performans değerlendirmesi hakkında genel bilgiler: Sıkça yapılan hatalar, değerlendirme tekniğinin ve metriklerin seçimi. Ölçme teknikleri ve araçlar: İş yükü çeşitleri, temsili iş yükü seçimi, iş yükü karakterizasyonu, verinin sunumu. Olasılık teorisi ve istatistik: Ölçüm verisinin özetlenmesi, örnek veri ile sistemlerin kıyaslanması. Deneysel tasarım ve analiz. Simülasyon. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgisayar sistem parçalarının performansı ile ilgili tanımları bilir | Anlatım, | Sınav, |
2 | Bir sistemin performans değerlendirmesi için uygun metrik seçer | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
3 | İş yükünü karakterize ederve sistem değerlendirmesi için uygun iş yükü seçer | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
4 | Toplanmış ölçüm verilerini en uygun şekilde sunar | Anlatım, Gösteri, | Sınav, Performans Görevi, |
5 | Ölçüm verilerini olasılık ve istatistik araçları ile özetler | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
6 | Sistemleri toplanmış verilere bakarak karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Proje / Tasarım, |
7 | Ölçme deneyleri tasarlar | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Proje / Tasarım, |
8 | Simülasyon yoluyla ölçme yapar | Anlatım, Benzetim, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sistem performans değerlendirmesi hakkında genel bilgiler | Kaynak kitap, Bölüm 1, 2, 3. |
2 | Ölçme teknikleri ve ölçüm araçları | Kaynak kitap, Bölüm 4, 5, 6. |
3 | Ölçme teknikleri ve ölçüm araçları (uygulama) | Kaynak kitap, Bölüm 4, 5, 6. |
4 | Veri sunum teknikleri | Kaynak kitap Bölüm 10. |
5 | Olasılık teorisi ve istatistik: Ölçüm verisinin özetlenmesi | Kaynak kitap, Bölüm 12. |
6 | Örneklenmiş (temsili) veriler kullanarak sistemlerin kıyaslanması | Kaynak kitap, Bölüm 13. |
7 | Regresyon modelleri | Kaynak kitap, Bölüm 14, 15. |
8 | Deneysel tasarım ve analiz | Kaynak kitap, Bölüm 16, 18. |
9 | Deneysel tasarım ve analiz | Kaynak kitap, Bölüm 22, 23. |
10 | Simülasyon | Kaynak kitap, Bölüm 24. |
11 | Simülasyon sonuçlarının analizi | Kaynak kitap, Bölüm 25 |
12 | Yaygın olarak kullanılan dağılımlar | Kaynak kitap, Bölüm 29 |
13 | Kuyruk modelleri | Kaynak kitap, Bölüm 30 |
14 | Kuyruk model analizi | Kaynak kitap, Bölüm 31. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Art of Computer Systems Performance Analysis Techniques For Experimental Design Measurements Simulation And Modeling by Raj Jain Wiley Computer Publishing, John Wiley & Sons, Inc. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilgisayar sistem parçalarının performansı ile ilgili tanımları bilir | ||||||||||||
2 | Bir sistemin performans değerlendirmesi için uygun metrik seçer | ||||||||||||
3 | İş yükünü karakterize ederve sistem değerlendirmesi için uygun iş yükü seçer | ||||||||||||
4 | Toplanmış ölçüm verilerini en uygun şekilde sunar | ||||||||||||
5 | Ölçüm verilerini olasılık ve istatistik araçları ile özetler | ||||||||||||
6 | Sistemleri toplanmış verilere bakarak karşılaştırır | ||||||||||||
7 | Ölçme deneyleri tasarlar | ||||||||||||
8 | Simülasyon yoluyla ölçme yapar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Proje / Tasarım | 30 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Proje / Tasarım | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |