Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kriptoanaliz | SG 510 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NUMAN ÇELEBİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Son yıllarda çok önemli hale gelmiş olan bilgisayar üzerinden yapılan saldırıları tespit etmek için hızlı analiz araçlarına ihtiyaç vardır. Bu araçlardan en önemli sezgisel algoritmalardır. Klasik optimizasyon teknikleri ile çok uzun alan problemlerin çözümü bu araçların bilgisayarda kodlanması neticesinde çok daha kısa sürmektedir. Bu araçların kripto analizde de kullanımı son birkaç yılda hızla kullanıldığını görmekteyiz. Bu derste bu araçlarla kripto analiz işlemlerinin yapılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Optimizasyon, Klasik optimizasyon teknikleri, Optimizasyonda sezgisel algoritmaların kullanımı, Sezgisel algoritmalr: Tavlama benzetimi, Evrimsel Algoritmalar, Parça sürüsü optimizasyonu, Genetik Algoritmalar, Tabu arama Algoritması, Sezgisel algoritmalar ile Kriptonaliz, Atak saldırılarınınn sezgisel algoritmlar ile kripto analizi, Hash fonksiyonlarının sezgisel algoritmalar ile analizi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Optimizasyon kavramı | |
2 | Mühendislikte Optimizasyon | |
3 | Optimizasyon içim Matematiksel Altyapı | |
4 | Klasik Optimizasyon Metotları-I | |
5 | Klasik Optimizasyon Metotları-II | |
6 | Sezgisel Algoritmalar ile Optimizasyon | |
7 | Tavlama Benzetimi | |
8 | Evrimsel Algoritma | |
9 | Parçacık Sürü Algoritması | |
10 | Genetik Algoritma | |
11 | Tabu Arama Algoritması | |
12 | Sezgisel Algoritmlar ile Kriptoanaliz | |
13 | Atak Saldırılırının Sezgisel Algoritma ile analizi | |
14 | Hash Fonksiyon Çakışmalarının Sezgisel Algoritma ile analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Haftalık Ders Sunuları |
Ders Kaynakları | Enginering Optimization, An Introduction with Metaheuristic Applications, Xin-She Yang, Wiley Publication |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |