Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Siber Savaşlar | SG 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEZERCAN BEKTAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin şu yetileri kazanması amaçlanmaktadır. • Siber savaşlar ile bilgi güvenliği, bilgi operasyonları, ve ağ merkezli savaşlar arasındaki ilişkiyi tanımlayabilmesi • Siber savaşlarla ilgili etik ve yasal konseptleri tanımlayabilmesi • Siber uzayda hareket kabiliyetlerini arttırmak için gelişen teknolojilerden haberdar olması • Mevcut gündemler ve gelecekteki problemler ışığında ulusal ve uluslar arası siber güvenlik politikalarını ve doktrinlerini etkin bir caydırıcılık için kullanabilmesi • Uluslar arası perspektiften siber savaş kabiliyetlerinin gelişimlerini tanımlayabilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders genel siber savaş konseptlerini, siber caydırıcılık politikalarını, siber savaşın yasal ve etik boyutunu, ülkeleri hedef alan siber saldırı ve savunma doktrinlerini ve siber güvenlik standartlarını içerir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Siber savaş konseptlerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Gündem odaklı siber savaş senaryoları üretir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Oluşabilecek siber saldırıları önlemede siber caydırıcılık ve savunma metotları geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siber Savaşlara genel bir giriş | |
2 | Siber Savaş Konseptleri | |
3 | Siber Caydırıcılık | |
4 | Siber Saldırılar ve amaçları | |
5 | Yakın zamanlardaki siber saldırılar | |
6 | Siber Saldırılara karşılık verme stratejileri | |
7 | Stratejik ve Operasyonel Siber Savaşlar | |
8 | Siber Savunma | |
9 | Ülkelerin Siber Savaş kabiliyetleri | |
10 | Siber Savaşın yasal boyutu | |
11 | Kurumlarda Güvenlik | |
12 | Siber İstihbarat ve Casusluk | |
13 | Ülkemizde Siber Güvenlik Faaliyetleri | |
14 | Ödev ve Proje sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yrd. Doç. Dr. Ferhat Dikbıyık’ın hazırladığı ders notları |
Ders Kaynakları | "Cyberdeterrence and Cyberwar" by Martin C. Libicki Publisher: RAND Corporation (October 5, 2009) ISBN-10: 0833047345 ISBN-13: 978-0833047342 "Cyber War: The Next Threat to National Security and What to Do AboutIt" by Richard A. Clarke Publisher: Ecco; First Edition edition (April 20, 2010) ISBN-10: 0061962236 ISBN-13: 978-0061962233 “Her yönüyle Siber Savaş” Hasan Çiftçi Tübitak Yayınları (Haziran 2013) ISBN 978-975-403-751-7 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Siber savaş konseptlerini kavrar | ||||||||||||
2 | Gündem odaklı siber savaş senaryoları üretir. | ||||||||||||
3 | Oluşabilecek siber saldırıları önlemede siber caydırıcılık ve savunma metotları geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
1. Proje / Tasarım | 70 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Proje / Tasarım | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |