Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Lineer Olmayan Kontrol Teorisinin Temelleri | BSM 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KÜRŞAT AYAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Teorik sistemlerin dışında gerçek zamanlı bir sistemin çalışması esnasında çoğunlukla nonlineerlikler görülür. Bu nonlineerlikler ise genellikle sistem çalışmasında farklı şekillerde ortaya çıkar ve sistem kararlılığını veya kararsızlığını önemli ölçüde etkiler. Bu ders ile farklı tipteki nonlineerliklerin sistem çalışması ve kararlılığı üzerine etkileri incelenecektir. |
Dersin İçeriği | Dinamik sistemler, Tanıtıcı fonksiyon metodu, Faz düzlemi portresi, Lineerleştirme, Lineer olmayan ikinci derece bir sistemin niteliksel davranışının lineerleştirme ile belirlenmesi, Liapunov un ikinci(direk) metodu, Zarf metotları, Popov ve salınım kriteri, Sınır salınımlar ve gevşeme osilasyonları, Lienard denklemi, Gradyan sistemler ve sistem ayrıştırma. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dinamik sistemler hakkında bilgi sahibi olmak | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Tanıtıcı fonksiyon metodu öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Faz düzlemi portresi öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Lineer olmayan ikinci derece bir sistemin niteliksel davranışının lineerleştirme ile belirlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
5 | Liapunov un ikinci metodunu öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
6 | Zarf metotları ile Popov ve salınım kriterini öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
7 | Sınır salınımlar, gevşeme osilasyonları ve Lienard denklemini öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
8 | Gradyan sistemler ve sistem ayrıştırmayı öğrenmek | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dinamik sistemler(tarif ve gösterim) | 1. Hafta Sunusu |
2 | Tanıtıcı fonksiyon metodu | 2. Hafta Sunusu |
3 | Tanıtıcı fonksiyon metodu | 3. Hafta Sunusu |
4 | Faz düzlemi portresi | 4. Hafta Sunusu |
5 | Faz düzlemi portresi | 5. Hafta Sunusu |
6 | Lineerleştirme | 6. Hafta Sunusu |
7 | Lineer olmayan ikinci derece bir sistemin niteliksel davranışının lineerleştirme ile belirlenmesi | 7. Hafta Sunusu |
8 | Liapunov un ikinci(direk) metodu | 8. Hafta Sunusu |
9 | Liapunov un ikinci(direk) metodu | 9. Hafta Sunusu |
10 | Zarf metotları | 10. Hafta Sunusu |
11 | Lineer olmayan bir eleman ihtiva eden bir geri beslemeli çevrimin grafik analizi için Popov ve salınım kriteri | 11. Hafta Sunusu |
12 | Sınır salınımlar ve gevşeme osilasyonları | 12. Hafta Sunusu |
13 | Lienards denklemi | 13. Hafta Sunusu |
14 | Gradient sistemler ve sistem ayrıştırma | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] LEIGH, J. R., Essentials of Nonlinear Control Theory, Peter Peregrinus Ltd., London, 1983. |
Ders Kaynakları | [2] HIRSCH, M. W. and SMALE, S., Differantial Equations, Dynamic Systems and Linear Algebra, Academic Pres, New York, 1974. [3] SHINNERS, S. M., Modern Control Systems Theory and Applications, Addison-Wesley Reading, Mass, 1972. [4] WILLEMS, J. L., Stability Theory of Dynamical Systems, Nelson, London, 1970. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dinamik sistemler hakkında bilgi sahibi olmak | |||||||||||||||||||||||
2 | Tanıtıcı fonksiyon metodu öğrenmek | |||||||||||||||||||||||
3 | Faz düzlemi portresi öğrenmek | |||||||||||||||||||||||
4 | Lineer olmayan ikinci derece bir sistemin niteliksel davranışının lineerleştirme ile belirlenmesi | |||||||||||||||||||||||
5 | Liapunov un ikinci metodunu öğrenmek | |||||||||||||||||||||||
6 | Zarf metotları ile Popov ve salınım kriterini öğrenmek | |||||||||||||||||||||||
7 | Sınır salınımlar, gevşeme osilasyonları ve Lienard denklemini öğrenmek | |||||||||||||||||||||||
8 | Gradyan sistemler ve sistem ayrıştırmayı öğrenmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |