Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Cebirsel Şifreleme Teknikleri MAT 560 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET ÖZEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bilginin saklanması ve güvenli haberleşme gittikçe günümüzde önem kazanmaktadır. Cebir derslerinin pratik uygulamalarını içeren bu derste teorik bilgileri güncel hayata taşıyabilme, Cebirsel yapıları günlük problemlere uygulamak, bilgileri şifreleme, bilginin transferinde ve depolanmasında bilgiyi saklayabilme hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Cebirsel yapılar, Şifreleme Teknikleri, Şifrelemenin tarihçesi, Öteleme şifrelemesi, Vigenere şifrelemesi, Afin şifrelemesi, RSA şifreleme sistemi, Bilgisayarlı uygulamalar.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Şifreleme sistemlerini açıklar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
2 Şifreleme sistemlerin günümüz problemlerine uygular. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
3 Öteleme şifresini kullanarak şifreleme yapar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
4 Afin şifreleme tekniğini açıklar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
5 Vigenere şifreleme tekniğini açıklar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
6 Hill şifreleme tekniğini açıklar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Temel özellikler
3 Şifrelemenin tarihçesi
4 Kriptolojinin çalışma sistemi
5 Öteleme şifrelemesi
6 Afin şifrelemesi
7 Afin şifrelemesi
8 Vigenere şifrelemesi
9 Vigenere şifrelemesi
10 Hill şifrelemesi
11 Permütasyon şifrelemesi
12 RSA şifreleme sistemi
13 RSA şifreleme sistemi
14 Bilgisayarlı uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Wade Trappe, Lawrence C. Washington, Introduction to cryptography with Coding Theory, Prentice Hall 2001
[2] Wenbo Mao “Modern cryptography : theory and practice” Prentice Hall, 2004
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
2 Alanıyla ilgili güncel yayınları takip eder, problemler ortaya koyar. X
2 Alanıyla ilgili güncel yayınları takip eder, problemler ortaya koyar.
3 Matematik lisans programıyla ilgili disiplinler arasındaki bağlantıları kavrar.
3 Matematik lisans programıyla ilgili disiplinler arasındaki bağlantıları kavrar. X
4 Edindiği tecrübe ve bilgiyi, alanı dışındaki konularla ilişkilendirerek yeni bilgiler oluşturur. X
4 Edindiği tecrübe ve bilgiyi, alanı dışındaki konularla ilişkilendirerek yeni bilgiler oluşturur.
5 Karşılaştığı problemleri analiz ederek, çözüme ulaşmak için farklı ispat yöntemleri kullanır.
5 Karşılaştığı problemleri analiz ederek, çözüme ulaşmak için farklı ispat yöntemleri kullanır. X
6 Alanıyla ilgili çözülmesi gereken soruları tespit eder, gerektiğinde liderlik yapar. X
6 Alanıyla ilgili çözülmesi gereken soruları tespit eder, gerektiğinde liderlik yapar.
7 Farklı disiplinlerde yürütülen çalışmalarda, kendi alanına özgü dinamikleri uygulayarak takım çalışmasında bilgilerini aktarır.
7 Farklı disiplinlerde yürütülen çalışmalarda, kendi alanına özgü dinamikleri uygulayarak takım çalışmasında bilgilerini aktarır. X
8 Matematik lisans eğitimi boyunca edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, eksiklerini giderir ve güncel konular üzerine yönlenir. X
8 Matematik lisans eğitimi boyunca edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, eksiklerini giderir ve güncel konular üzerine yönlenir.
9 Bir yabancı dili yazılı ve sözlü olarak iletişim kurabilecek düzeyde bilir, matematik terminolojisine hakim olacak ve kaynak araştırması yapacak şekilde yabancı dil bilgisini kullanır.
9 Bir yabancı dili yazılı ve sözlü olarak iletişim kurabilecek düzeyde bilir, matematik terminolojisine hakim olacak ve kaynak araştırması yapacak şekilde yabancı dil bilgisini kullanır. X
10 Lisansta öğrendiği bilgileri geliştirerek matematikte veya uygulama alanlarında uzmanlık düzeyinde kendini geliştirir X
10 Lisansta öğrendiği bilgileri geliştirerek matematikte veya uygulama alanlarında uzmanlık düzeyinde kendini geliştirir
11 Çalıştığı alandaki verilerin toplanması, aktarılması ya da bir yayın oluşturulması aşamalarında bilimsel ve kültürel etik değerlerini göz önüne alır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6