Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çekirdek Fiziğinde Seçme Konular I | FIZ 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRE TABAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. RECEP AKKAYA, |
Dersin Yardımcıları | Nükleer Fizik EABD Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çekirdek fiziğinde lisansüstü düzeyde seçilmiş konular ile ilgili kavramları öğretmek ve ileri teorik araştırmalarda bunları kullanma yeteneğini öğrencilere kazandırmak |
Dersin İçeriği | Açısal Momentumların vektörel hesabı, Açısal momentumların toplanması ve Clebsch-Gordan Katsayıları, Wigner-Eckart Teoremi, Pauli spin matrisleri, Simetri koşulları, Spin değiş-tokuş operatörü, Manyetik alanda hareket |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Açısal momentum ve spin kavramlarını tarif eder. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
2 | Açısal momentumların vektörel olarak nasıl toplandığını izah eder. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
3 | Clebsch-Gordan katsayılarını hangi amaçlarla kullanıldığının farkına varır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
4 | Clebsch-Gordan katsayılarının özelliklerini listeler ve çekirdek fiziği problemlerine uygular. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
5 | Wigner-Eckart teoreminin çekirdek fiziğinde neyi ifade ettiğini tanımlar ve birkaç problemde kullanır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
6 | Wigner-Eckart teoremini kullanarak manyetik dipol momenti hesaplar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
7 | Pauli spin matrislerini yazar ve özelliklerini sıralar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
8 | Spin değiş-tokuş operatörünün işlevini tarif eder. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Açısal Momentumların vektörel hesabı | [1] Sayfa 3-10 |
2 | Açısal momentumların toplanması | [1] |
3 | Clebsch-Gordan Katsayıları | [1] Sayfa 3-10 |
4 | Clebsh-Gordan Katsayılarının uygulamaları | [1] Sayfa 19 |
5 | Wigner-Eckart Teoremi | [1] Sayfa 23-34 |
6 | Pauli spin matrisleri | [1] Sayfa 31-33 |
7 | Problemler | [1] Sayfa 35 |
8 | Manyetik Dipol Momentin Hesaplanması | [1] |
9 | ARASINAV | |
10 | Kuadrupol Momentin Hesaplanması | [1] |
11 | Simetri koşulları | [1] |
12 | Spin değiş-tokuş operatörü | [1] |
13 | Manyetik alanda hareket | [1] |
14 | Problemler | [1] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Jouni Suhonen, “From Nucleons to Nucleus”, Springer-Verlag, 2007 [2] Soloviev S.G., ‘’Theory of Complex Nuclei’’ Pergamon Pres, Oxford 1976 |
Ders Kaynakları | [[3] Cottingham W.N., ‘’Çekirdek Fiziğine Giriş’’ Literatür Yayınları, 2001 [4] Krane K. S., ‘’Nükleer Fizik 1. Cilt’’ çev. Ed. Şarer B., Palme Yayıncılık, 2001, Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
2 | Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. | X | |||||
3 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
4 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | ||||||
5 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
6 | Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 10 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |