| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çekirdek Fiziğinde Seçme Konular I | FIZ 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET BEKTAŞOĞLU |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. RECEP AKKAYA, |
| Dersin Yardımcıları | Nükleer Fizik EABD Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Çekirdek fiziğinde lisansüstü düzeyde seçilmiş konular ile ilgili kavramları öğretmek ve ileri teorik araştırmalarda bunları kullanma yeteneğini öğrencilere kazandırmak |
| Dersin İçeriği | Açısal Momentumların vektörel hesabı, Açısal momentumların toplanması ve Clebsch-Gordan Katsayıları, Wigner-Eckart Teoremi, Pauli spin matrisleri, Simetri koşulları, Spin değiş-tokuş operatörü, Manyetik alanda hareket |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Açısal momentum ve spin kavramlarını tarif eder. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Açısal momentumların vektörel olarak nasıl toplandığını izah eder. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Clebsch-Gordan katsayılarını hangi amaçlarla kullanıldığının farkına varır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Clebsch-Gordan katsayılarının özelliklerini listeler ve çekirdek fiziği problemlerine uygular. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Wigner-Eckart teoreminin çekirdek fiziğinde neyi ifade ettiğini tanımlar ve birkaç problemde kullanır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Wigner-Eckart teoremini kullanarak manyetik dipol momenti hesaplar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Pauli spin matrislerini yazar ve özelliklerini sıralar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 8 | Spin değiş-tokuş operatörünün işlevini tarif eder. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Açısal Momentumların vektörel hesabı | [1] Sayfa 3-10 |
| 2 | Açısal momentumların toplanması | [1] |
| 3 | Clebsch-Gordan Katsayıları | [1] Sayfa 3-10 |
| 4 | Clebsh-Gordan Katsayılarının uygulamaları | [1] Sayfa 19 |
| 5 | Wigner-Eckart Teoremi | [1] Sayfa 23-34 |
| 6 | Pauli spin matrisleri | [1] Sayfa 31-33 |
| 7 | Problemler | [1] Sayfa 35 |
| 8 | Manyetik Dipol Momentin Hesaplanması | [1] |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Kuadrupol Momentin Hesaplanması | [1] |
| 11 | Simetri koşulları | [1] |
| 12 | Spin değiş-tokuş operatörü | [1] |
| 13 | Manyetik alanda hareket | [1] |
| 14 | Problemler | [1] |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Jouni Suhonen, “From Nucleons to Nucleus”, Springer-Verlag, 2007 [2] Soloviev S.G., ‘’Theory of Complex Nuclei’’ Pergamon Pres, Oxford 1976 |
| Ders Kaynakları | [[3] Cottingham W.N., ‘’Çekirdek Fiziğine Giriş’’ Literatür Yayınları, 2001 [4] Krane K. S., ‘’Nükleer Fizik 1. Cilt’’ çev. Ed. Şarer B., Palme Yayıncılık, 2001, Ankara |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
| 2 | Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. | X | |||||
| 3 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
| 4 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | ||||||
| 5 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
| 6 | Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Açısal momentum ve spin kavramlarını tarif eder. | ||||||
| 2 | Açısal momentumların vektörel olarak nasıl toplandığını izah eder. | ||||||
| 3 | Clebsch-Gordan katsayılarını hangi amaçlarla kullanıldığının farkına varır. | ||||||
| 4 | Clebsch-Gordan katsayılarının özelliklerini listeler ve çekirdek fiziği problemlerine uygular. | ||||||
| 5 | Wigner-Eckart teoreminin çekirdek fiziğinde neyi ifade ettiğini tanımlar ve birkaç problemde kullanır. | ||||||
| 6 | Wigner-Eckart teoremini kullanarak manyetik dipol momenti hesaplar. | ||||||
| 7 | Pauli spin matrislerini yazar ve özelliklerini sıralar. | ||||||
| 8 | Spin değiş-tokuş operatörünün işlevini tarif eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||