| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İleri Çekirdek Fiziği I | FIZ 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FİLİZ ERTUĞRAL YAMAÇ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. HAKAN YAKUT, |
| Dersin Yardımcıları | Nükleer Fizik EBD Araş.Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Nükleer Teorinin temel yönleri açıklanarak nükleer yapıdaki radyoaktif bozunmaların ve nükleer reaksiyonların yapısı açıklanarak nükleer fiziğinin önemi kavratılıp dünyadaki gelişmeleri ve nükleer fiziğin yeri ile ekonomideki katkılarını aktarılacaktır. |
| Dersin İçeriği | Temel Kavramlar, Kuantum Mekaniğinin Öğeleri, Nükleer özellikler, Nükleonlar Arasındaki Kuvvet, Nükleer Modeller |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Nükleer fiziğin diğer bilim dallarıyla olan ilişkisini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Çekirdek fiziğinde kullanılan temel kavramları tarif eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Çekirdeklerin birkaç temel özelliğini açıklayarak çekirdekten çekirdeğe nasıl değiştiğini karşılaştırmalı olarak anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Herhangi bir çekirdeğin nükleer bağlanma enerjisini hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Nükleer elektromanyetik momentler hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Nükleer kuvvetin özelliklerini ana hatlarıyla belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Nükleer modellerden birkaçının özelliklerini sıralar ve aralarındaki farkları belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel Kavramlar | [1] Sayfa 2-7 |
| 2 | Kuantum Mekaniğinin İlkeleri | [1] Sayfa9-25 |
| 3 | Açısal Momentumun Kuantum Teorisi | [1] Sayfa 25-34 |
| 4 | Parite, Durumlar Arasındaki Geçişler | [1] Sayfa 34-40 |
| 5 | Nükleer Yarıçap, Çekirdeklerin Kütle ve Bolluğu | [1] Sayfa 44-59 |
| 6 | Nükleer Bağlanma Enerjisi | [1] Sayfa 59-65 |
| 7 | Nükleer Elektromanyetik Momentler | [1] Sayfa 65-75 |
| 8 | Nükleonlar Arasındaki Kuvvet | [1] Sayfa 80-86 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Proton-Proton ve Nötron-nötron Etkileşmesi | [1] Sayfa 86-96 |
| 11 | Nükleer Kuvvetin Özellikleri | [1] Sayfa 96-108 |
| 12 | Kabuk Modeli | [1] Sayfa 117-134 |
| 13 | Çift-Z, Çift-N’li Çekirdekler ve Kolektif Yapı | [1] Sayfa 134-149 |
| 14 | Daha Gerçekçi Nükleer Modeller | [1] Sayfa 149-160 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Krane K. S., ‘’Nükleer Fizik 1. Cilt’’ çev. Ed. Şarer B., Palme Yayıncılık, 2001, Ankara |
| Ders Kaynakları | [2] Soloviev S.G., ‘’Theory of Complex Nuclei’’ Pergamon Pres, Oxford 1976 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
| 2 | Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. | X | |||||
| 3 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
| 4 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | ||||||
| 5 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
| 6 | Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Nükleer fiziğin diğer bilim dallarıyla olan ilişkisini ifade eder. | ||||||
| 2 | Çekirdek fiziğinde kullanılan temel kavramları tarif eder. | ||||||
| 3 | Çekirdeklerin birkaç temel özelliğini açıklayarak çekirdekten çekirdeğe nasıl değiştiğini karşılaştırmalı olarak anlatır. | ||||||
| 4 | Herhangi bir çekirdeğin nükleer bağlanma enerjisini hesaplar. | ||||||
| 5 | Nükleer elektromanyetik momentler hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
| 6 | Nükleer kuvvetin özelliklerini ana hatlarıyla belirtir. | ||||||
| 7 | Nükleer modellerden birkaçının özelliklerini sıralar ve aralarındaki farkları belirler. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 50 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ödev | 1 | 17 | 17 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||