| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İleri Klasik Mekanik | FIZ 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Klasik mekanik ve Fizikte Matematik Yöntemler dersleri alınmış olmalıdır. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ADİL BAŞOĞLU |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. EMRE TABAR, |
| Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilere Korunum kanunlarını kavratmak ve Lagrange ve Hamilton mekaniğini kullanarak mekanik sistemlerin analizini yapabilme yeteneği kazandırmak |
| Dersin İçeriği | Hareket Denklemleri, Korunum kanunları, Hareket Denklemlerinin integrali, Harmonik ve harmonik olamayan titreşimler, Katı bir cismin hareketi, Kanonik Denklemler: Hamilton denklemleri, Poisson parantezleri, Koordinatın bir fonksiyonu olan etki, Maupertuis prensibi, Kanonik dönüşümler, Liouville teoremi, Hamilton-Jacobi denklemi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Enerji, momentum ve açısal momentum korunum kanunlarını açıklar ve mekanik sistemlere uygular. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Mekanik sistemlerin farklı yaklaşımlarla analizini yapar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Merkezcil alanda hareketi tanımlar ve bu alanda hareket eden parçacıklara ait problemlere uygular. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Harmonik ve harmonik olmayan titreşimleri tayin eder ve aralarındaki farkları belirtir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Hamilton denklemlerini mekanik sistemlere uygular. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Kanonik denklemleri ve dönüşümleri genel olarak açıklar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 7 | İleri düzeydeki klasik mekanik problemlerini çözme bilgi ve becerisine sahip olur. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Hareket Denklemleri | [1] Sayfa 1-10 |
| 2 | Korunum Kanunları | [1] Sayfa 19-26 |
| 3 | Korunum Kanunları | [1] Sayfa 27-34 |
| 4 | Hareket Denklemlerinin integrali | [1] Sayfa 39-57 |
| 5 | Harmonik ve harmonik olamayan titreşimler | [1] Sayfa 99-154 |
| 6 | Katı bir cismin hareketi | [1] Sayfa 169-197 |
| 7 | Hamilton denklemleri, Routhian fonksiyonu | [1] Sayfa 235-241 |
| 8 | Poisson parantezleri | [1] Sayfa 242-251 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Koordinatın bir fonksiyonu olan etki | [1] Sayfa 248-251 |
| 11 | Maupertuis prensibi, Kanonik dönüşümler | [1] Sayfa 252-260 |
| 12 | Liouville teoremi | [1] Sayfa 261-262 |
| 13 | Hamilton-Jacobi denklemi | [1] Sayfa 263-265 |
| 14 | Problemler | [1] |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Landau, L. D. and Lifshitz, E.M., Mekanik , çevirenler: ZENGİN, M., SELAM, C., KORCAK, S., Bilim Yayıncılık, 1999, Ankara |
| Ders Kaynakları | [2] Goldstein, H., Classical Mechanics, Addision-Wesley Publishing, 1980, USA. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
| 2 | Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. | X | |||||
| 3 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
| 4 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | ||||||
| 5 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
| 6 | Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Enerji, momentum ve açısal momentum korunum kanunlarını açıklar ve mekanik sistemlere uygular. | ||||||
| 2 | Mekanik sistemlerin farklı yaklaşımlarla analizini yapar. | ||||||
| 3 | Merkezcil alanda hareketi tanımlar ve bu alanda hareket eden parçacıklara ait problemlere uygular. | ||||||
| 4 | Harmonik ve harmonik olmayan titreşimleri tayin eder ve aralarındaki farkları belirtir. | ||||||
| 5 | Hamilton denklemlerini mekanik sistemlere uygular. | ||||||
| 6 | Kanonik denklemleri ve dönüşümleri genel olarak açıklar. | ||||||
| 7 | İleri düzeydeki klasik mekanik problemlerini çözme bilgi ve becerisine sahip olur. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 7 |
| 2. Kısa Sınav | 8 |
| 1. Ödev | 7 |
| 2. Ödev | 8 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 2 | 15 | 30 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||