| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Müziği Analizi | TMB 308 | 6 | 4 + 2 | 5 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FERDİ KOÇ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. FERDİ KOÇ, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Murat Can Dilber |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Türk müziği eserlerinin makamsal, form ve usul analizlerini yapabilmek |
| Dersin İçeriği | Her formdaki Türk müziği eserlerinin makamsal, form ve usul analizi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Makam tariflerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 2 | Makamların seyir yapabilme becerisini kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 3 | Eserleri analitik dinleme becerisini kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 4 | Makamsal analiz yapabilme becerisi kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 5 | Usûl bilgilerini hatırlar ve pekiştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 6 | Türk müziği analiz tekniklerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dügah, Segah ve Rast perdesinde karar veren makamların tarifleri ve seyir çalışmaları | |
| 2 | Irak ve Acemaşiran perdesinde karar veren makamların tarifleri ve seyir çalışmaları | |
| 3 | Yegah ve Hüseyniaşiran karar veren makamların tarifleri ve seyir çalışmaları | |
| 4 | Türk müziğinde makamsal analiz tekniklerinin anlatılması ve perdelerin isimlerinin tekrarı | |
| 5 | Buselik Şarkılar “Bir misli var mı kıl beyan”, Bir Pür-Cefa Hoş Dilberdir” ve “Dün gece sende ben derdimende” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması | |
| 6 | Rast Şarkı “Aşka Düşdüm âşıkı avareyim” analiz yapılması | |
| 7 | Hüseyni Şarkı “Fariğ olmam meşreb-i rindâneden”, Uşşak Şarkı “Ne yaptım kendimi nasıl aldattım”, Hicaz Şarkı “Anladım sevmeyeceksin beni sen nazlı çiçek” ve Hicaz Şarkı “Gittin de bırakdın beni aylarca kederde” isimli eserlerin makamsal analizi | |
| 8 | Ara Sınav (Vize) | |
| 9 | Sultaniyegah Şarkı “Kaçıncı fasl-ı bahar bu, solar gider emelim”, Sultaniyegah Şarkı “Saçının telleri göğsünde perişan yaraşır”, "Ahteri düşkün garib âşıkı âvâreyim” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması | |
| 10 | Sultaniyegah Şarkı “Kaçıncı fasl-ı bahar bu, solar gider emelim”, Sultaniyegah Şarkı “Saçının telleri göğsünde perişan yaraşır”, "Ahteri düşkün garib âşıkı âvâreyim” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması | |
| 11 | Hicazkar Beste “Hicr-i lebinde yârin bir dil ki oldu nâ-hoş”, Sûznâk Şarkı “Beni bigabe-i hâb etti keder”, Sûz-i Dil Beste “Tutuşdu gâm oduna şâd gördüğün gönlüm” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması | |
| 12 | Şedaraban Beste “Ne dem ki sinesi ol gül-rûhun küşâde olur”, Şedaraban Şarkı “Bahçelerde aşlama aşlamayı taşlama”, Evcârâ Ağır Semâi “Kimin meftunu oldun ey peri rûyim nihan söyle” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması | |
| 13 | Hüzzam Şarkı “İnliyen Udum mu”, Kürdili Hicazkâr Şarkı “Bir gizli günahın izi gül benzini sarmış”, isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması | |
| 14 | Şevkefzâ Şarkı “ey dilber-i şûh-i nevres”, Muhayyer Sünbüle Şarkı “Ey gonca-i nâzik tenim” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | İsmail Hakkı Özkan, Türk müziği nazariyatı ve usulleri-kudüm velveleri, Ötüken Yayınevi Aytaç Ergen, Türk Müziği Repertuvar Programı, Notam |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
| 3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
| 4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
| 5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | X | |||||
| 6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
| 7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
| 8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | ||||||
| 9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | ||||||
| 10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | X | |||||
| 11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
| 12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Makam tariflerini öğrenir. | ||||||||||||
| 2 | Makamların seyir yapabilme becerisini kazanır | ||||||||||||
| 3 | Eserleri analitik dinleme becerisini kazanır | ||||||||||||
| 4 | Makamsal analiz yapabilme becerisi kazanır | ||||||||||||
| 5 | Usûl bilgilerini hatırlar ve pekiştirir. | ||||||||||||
| 6 | Türk müziği analiz tekniklerini öğrenir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Proje / Tasarım | 85 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 3 | 1 | 3 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 149 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||