| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Elektrik Tesislerinde Koruma | EEM 428 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET ALİ YALÇIN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET ALİ YALÇIN, Doç.Dr. SELÇUK EMİROĞLU, |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Talha Enes GÜMÜŞ |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Elektrik tesislerinin tasarımında, bu tesislerde olabilecek kaçak akımların, insan hayatı, yangın tehlikesi ve cihazlar üzerindeki etkilerini kavramak ve bunlara karşı güvenlik ve koruma uygulamalarını ve araçlarını tasarlamak. |
| Dersin İçeriği | Koruma ve güvenlik kavramları, şebeke türleri, hata türleri, hata hesapları, koruma cihazları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Elektriksel arıza kavramını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Arızaların neden olabileceği tehlikeleri sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Arıza büyüklüklerinin hesaplarını yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Korumanın esaslarını belirleyerek uygun koruma yöntem ve cihazını seçer | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Konu ile ilgili güncel problemlere analitik çözüm üretir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Koruma ve Güvenlik Kavramları | |
| 2 | Dağıtım Sistemleri | |
| 3 | Topraklama;Tanımlar, Prensipler, Topraklayıcılar | |
| 4 | Hata; Tanımlar, Hata Akımı Devresi, Tehlikelerin Sınıflandırılması | |
| 5 | Kısa Devreler; Simetrik, Asimetrik | |
| 6 | Koruma Yöntemleri ve Sistemleri | |
| 7 | Temel Elemanlar; Sigorta, Kesici, Ayırıcı, Anahtar | |
| 8 | Ölçme, Ölçü Trafoları | |
| 9 | Aşırı Akım Röleleri, Hat Koruıması, Röle Koordinasyonu | |
| 10 | Motor Koruması | |
| 11 | Mesafe Koruması | |
| 12 | Diferansiyel Koruma | |
| 13 | Elektrik Enerjisi Üretim Sistemlerinin Korunması | |
| 14 | Aşırı Gerilimlere Karşı Koruma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ders Notu; http://yalcin.sakarya.edu.tr |
| Ders Kaynakları | “Elektrik Tesislerinde Güvenlik ”, Prof.Dr.M.Bayram, EMO-2004 “Power System Protection”, PM ANDERSON, Mc-Graw-Hill, 1988 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Elektriksel arıza kavramını açıklar | |||||||||||
| 2 | Arızaların neden olabileceği tehlikeleri sınıflandırır | |||||||||||
| 3 | Arıza büyüklüklerinin hesaplarını yapabilir | |||||||||||
| 4 | Korumanın esaslarını belirleyerek uygun koruma yöntem ve cihazını seçer | |||||||||||
| 5 | Konu ile ilgili güncel problemlere analitik çözüm üretir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 2. Ödev | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 2 | 9 | 18 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 115 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||