| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Elektrikle Tahrik | EEM 447 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | EEM309 Elektrik Makineleri I ve EEM310 Elektrik Makineleri II dersleri alınmış olmalıdır. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA TURAN |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA TURAN, |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Barış Cevher |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Elektrikle tahriğin önemini kavratıp, sürücü, motor ve iş makinalarının oluşturduğu tahrik sistemi davranışlarının belirlenmesi ve gerekli elektriksel donanımları seçme becerisini kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Tahrik sistemlerinin tarihi gelişimi, elektrikle tahrik, elektrik motorları karakteristiklerinin sınıflandırılması, döner sistemin dinamiği ve kararlı çalışma noktalarının belirlenmesi, tahrik sisteminde hızlanma - hız değişimi - durma süresinin belirlenmesi, iş makinaları karakteristikleri, kesikli çalışma - 4 bölgeli çalışma, motor sürücüleri yol verme- hız ayarı ve düzeneklerin seçimi, frenleme, tahrik sisteminin modellenmesi ve simülasyonu, motor seçimi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Endüstriyel gelişimde elektrikle tahriğin önemini açıklar (PÇ1) | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Ödev, |
| 2 | Elektrik motorlarının karakteristiklerini sınıflandırır (PÇ1) | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 3 | Elektromekanik sistemler üzerinde analizler yapar (PÇ2) | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
| 4 | Çalışma uzayını ve kararlı çalışma noktalarını değerlendirir (PÇ1) | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
| 5 | Mekanik yüklerin modellerini kullanır (PÇ1) | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
| 6 | Tahrik sistemlerini modelleyerek dinamik benzetimini bilgisayar ortamında yapar (PÇ4-6-7) | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Benzetim, | Ödev, |
| 7 | Uygulamaya özel elektrik motorunu seçer (PÇ4-6-7) | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Performans Görevi, |
| 8 | Uygulamaya özel motor sürücüsünü seçer (PÇ1) | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Elektrikle Tahriğin Gelişimi ve Endüstrideki Önemi | |
| 2 | Elektrikle tahrik sistemlerinin çeşitleri | |
| 3 | Elektrik motorlarının dış karakteristikleri | |
| 4 | Elektrikle tahrik sisteminin dinamiği | |
| 5 | Elektrikle tahrik sistemlerinin kararlı çalışma koşulu | |
| 6 | Tahrik sisteminde hız değişimi: yol alma, hız değiştirme ve frenleme zamanlarının incelenmesi. İş makinelerinin karakteristikleri | |
| 7 | Tahrik gücünün belirlenmesi. Elektrik motorlarının modellenmesi. Uygulamalar. | |
| 8 | Mekanik yüklerin modellenmesi ve tahrik sisteminin simülasyonu. Simulasyon uygulaması | |
| 9 | Uygulamalar | |
| 10 | Dört bölgeli çalışma. 1. Grup seminerler | |
| 11 | Hız ayar ve frenleme yöntemleri ve simulasyonlar. 2. Grup seminerler | |
| 12 | Motor sürücüleri ve seçimi. 3. Grup seminerler | |
| 13 | Motor seçimi. 4. Grup seminerler | |
| 14 | Yanlış motor seçiminin getirdiği sorunlar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] http://www.ebs.sakarya.edu.tr |
| Ders Kaynakları | [1] http://www.ebs.sakarya.edu.tr |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Endüstriyel gelişimde elektrikle tahriğin önemini açıklar (PÇ1) | |||||||||||
| 2 | Elektrik motorlarının karakteristiklerini sınıflandırır (PÇ1) | |||||||||||
| 3 | Elektromekanik sistemler üzerinde analizler yapar (PÇ2) | |||||||||||
| 4 | Çalışma uzayını ve kararlı çalışma noktalarını değerlendirir (PÇ1) | |||||||||||
| 5 | Mekanik yüklerin modellerini kullanır (PÇ1) | |||||||||||
| 6 | Tahrik sistemlerini modelleyerek dinamik benzetimini bilgisayar ortamında yapar (PÇ4-6-7) | |||||||||||
| 7 | Uygulamaya özel elektrik motorunu seçer (PÇ4-6-7) | |||||||||||
| 8 | Uygulamaya özel motor sürücüsünü seçer (PÇ1) |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 3. Kısa Sınav | 10 |
| 4. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||