| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Otomatik Kontrol | EEM 308 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | İşaretler ve Sistemler dersini almış olmak |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BURHAN BARAKLI |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. AYHAN ÖZDEMİR, Dr.Öğr.Üyesi BURHAN BARAKLI, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Fiziksel sistemlerin matematiksel modellenebilmesi, sürekli/ayrık zaman analizlerinin yapılabilmesi ve belirlenen performans kriterlerine göre sürekli/ayrık zaman dinamik P, PI, PID kontrolcü analizi/tasarımı gibi disiplinler arası ilişki içeren karmaşık mühendislik problemlerinin çözülmesi. |
| Dersin İçeriği | Lineer ve non lineer basit/karmaşık sistemlerin modellenmesi ve ayrıklaştırması, geçici, sürekli hal ve karalılık analizinin sürekli/ayrık zamanda yapılması, sürekli/ayrık zaman dinamik P, PI, PID kontrolcüler, sürekli/ayrık zaman analiz/tasarım ve sistem cevabının frekans analizi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık sistemleri modelleyebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Analiz yapabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Belirlenen performans kriterlerine göre kontrolcü tasarlayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık sistemin gerçekçi performans kriterlerini karşılayacak şekilde tasarlama becerisinin kazandırılması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İşaretler ve işaret dönüştürücüler (A/D ve D/A ) | |
| 2 | Laplace dönüşümü, z-dönüşümü, ters z-dönüşümü | |
| 3 | Modifiye edilmiş z-dönüşümü, s-z haritalaması | |
| 4 | Fiziksel sistemlerin modellenmesi | |
| 5 | Lineeer Olmayan Fiziksel Sistemlerin Lineerleştirilmesi ve ayrıklaştırılması | |
| 6 | Sürekli/Ayrık Zaman Açık ve Kapalı Çevrim Transfer Fonksiyonlarının Elde Edilmesi | |
| 7 | I. ve II. dereceden sistemlerin geçici rejim cevap analizi | |
| 8 | Sürekli/Ayrık Zaman II. Dereceden Sistemlerin Geçici Rejim Kriterleri | |
| 9 | Sürekli/Ayrık Zaman Sürekli Hal Cevabı ve Hata Analizleri | |
| 10 | Sürekli/Ayrık Zaman Kararlılık Analizi, Routh-Hurwitz ve Jury Kararlılık Kriterleri | |
| 11 | Sürekli/Ayrık Zaman için Köklerin Geometrik Yer-Eğrisi Çizimleri | |
| 12 | Ayrık/Sürekli Zaman P, PI, PID Kontrolör Transfer Fonksiyonları | |
| 13 | Nichols-Ziegler Yöntemi ile P, PI, PID Kontrolör Tasarımı | |
| 14 | Sistemlerin Frekans Cevap analizi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Otomatik Kontrol, Dijital Kontrol Ders notları |
| Ders Kaynakları | 1. Continuous and discrete control systems: Modeling, identification, design, and implementation, John Dorsey 2. Automatic control systems / Benjamin C. Kuo 3. Otomatik kontrol sistemleri / Benjamin C.Kuo; çev. Atilla Bir 4. Control system Design, Bernard Friedland 5. Modern Control Systems , Richard C.Dorf |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık sistemleri modelleyebilme | |||||||||||
| 2 | Analiz yapabilme | |||||||||||
| 3 | Belirlenen performans kriterlerine göre kontrolcü tasarlayabilme | |||||||||||
| 4 | Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık sistemin gerçekçi performans kriterlerini karşılayacak şekilde tasarlama becerisinin kazandırılması |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 3 |
| Toplam | 3 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 121 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||