Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Soğutma Tekniği | MKM 494 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YAŞAR İSLAMOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi KEMAL ÇAKIR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Soğutmanın temel kavramları ve P-h diyagramı, Soğutma Çevrimleri, soğutma devre elemanları (kompresör, yoğuşturucu, soğutma kulesi, genişleme valfi, buharlaştırıcı, diğer elemanlar), yalıtım, soğutucu akışkanlar ve salamuralar, soğutma yükü hesabı ve bir model üzerinde uygulama, endüstriyel farklı uygulama sistemleri ve |
Dersin İçeriği | Soğutmanın temel kavramları ve P-h diyagramı, Soğutma Çevrimleri, soğutma devre elemanları (kompresör, yoğuşturucu, soğutma kulesi, genişleme valfi, buharlaştırıcı, diğer elemanlar), yalıtım, soğutucu akışkanlar ve salamuralar, soğutma yükü hesabı ve bir model üzerinde uygulama. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Soğutmada temel bilgileri ve çeşitli maddelerin depolama usullerini kavrar | Anlatım, | Sınav, |
2 | Soğutma çevrimlerini mekanik tesisat şemaları ve termodinamik diyagramlar yardımı ile öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
3 | Soğutma devre elemanlarının fonksiyonlarını kavrar ve boyutlandırma yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
4 | Soğutma uygulanacak hacimlerde izolasyonun önemini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, |
5 | Soğutma devrelerinde kullanılabilecek akışkanların fiziksel ve kimyasal özelliklerinin yanında çevresel etkileri de değerlendirilmesini bilir | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, |
6 | Soğutma tesisatı hakkında tasarım ve projelendirmeyi bilir. | Anlatım, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Soğutmada temel bilgiler ve gıda maddelerinin depolanması yöntemleri | |
2 | Soğutma çevrimleri | |
3 | Yoğuşan buharla çalışan soğutma devreleri, P-h diyagram | |
4 | COP, ısı pompaları için ısıtma tesir katsayısı, EER, IPVL kavramları | |
5 | Aşırı soğutma, kısımlara bölme, kademeli genişleme | |
6 | Kademeli sıkştırma ve özel devreler | |
7 | Absorbsiyonlu soğutma çevrimleri | |
8 | Absorbsiyonlu soğutma çevrimlerinde performans artışı sağlanması | |
9 | Çeşitli uygulamaların genel değerlendirilmes | |
10 | Kompresörler Yoğuşturucular, soğutma kuleleri, genişleme valfleri, | |
11 | Buharlaştırıcılar ve diğer devre elemanları fonksiyonları ve seçim kriterleri | |
12 | Yalıtım, soğutucu akışkanlar | |
13 | Soğutma yükü hesabı | |
14 | Bir model üzerinde uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Stoecker 3. “Soğutma Tekniği Ders Notları” Doç. Dr. Refah Ayber 4. “Soğutma Tekniği Isı Pompaları ısı Boruları’’ Prof. Dr. Alpin K. Dağsöz 5. “Uygulamalı Soğutma Tekniği ’’ Nuri Özkol 6. ASHRAE Handbook: “Fundamentals, Systems, Equipment, application Volume”, 2001,2002,2003,2004. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Soğutmada temel bilgileri ve çeşitli maddelerin depolama usullerini kavrar | |||||||||||
2 | Soğutma çevrimlerini mekanik tesisat şemaları ve termodinamik diyagramlar yardımı ile öğrenir | |||||||||||
3 | Soğutma devre elemanlarının fonksiyonlarını kavrar ve boyutlandırma yapar | |||||||||||
4 | Soğutma uygulanacak hacimlerde izolasyonun önemini kavrar | |||||||||||
5 | Soğutma devrelerinde kullanılabilecek akışkanların fiziksel ve kimyasal özelliklerinin yanında çevresel etkileri de değerlendirilmesini bilir | |||||||||||
6 | Soğutma tesisatı hakkında tasarım ve projelendirmeyi bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |