Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Motorlu Taşıtlarda Alternatif Tahrik Sistemleri | MKM 453 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Motorlar dersinin alınmış olması tavsiye edilir |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İMDAT TAYMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Elif Eker Kahveci |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste bilinen benzin ve dizel yakıtlarının dışında alternatif enerji kaynakları (hidrojen, metanol, etanol, LPG, doğalgaz bitkisel yağlar, elektrik ve yakıt pilleri) anlatılmaktadır. |
Dersin İçeriği | İçten yanmalı motorların genel tanıtılması, Alternatif yakıtlı taşıtlar, Doğalgaz ve LPG’li taşıtlar ve motor konstruksiyonu, Emisyon karakteristlikleri, Isıl verim, Yakıt ekonomisi, gürültü bakımından karşılaştırılması, Alkollerin motorlarda kullanımı. Benzin ve dizel motorlarında yakıt alkol kullanımı, motor ve yardımcı elemanların tanıtılması, Yakıt ekonomisi, ateşleme, emisyon kontrol sistemlerinin açıklanması. Güneş enerjisinin otomobillerde kullanımı. Hubrid tahrik sistemleri ve taşıtlarda kullanımı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İçten yanmalı motorların genel yapısını açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, | Sınav, |
2 | Aşırı doldurma metodlarını ana hatları ile belirler, | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
3 | Elektirikli ve hibrit motorları açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
4 | Araçlarda LPG kullanımını açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, | Sınav, |
5 | Alternatif enerji kaynağı doğalgazın kullanımını açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
6 | Araçlarda biodizelin kullanımını açıklayabilir, | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
7 | Araçlarda hidrojen enerjisi ve yakıt pillerinin kullanılmasını ana hatları ile belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Motorlu Taşıtların Gelişim Süreci | |
2 | Aşırı Doldurma Metodları | |
3 | Elektrikli Otomobil Teknoloji ve Yapıları | |
4 | Hybrid Motorlar | |
5 | Motorlarda Kullanılan Alternatif Tahrik Kaynakları | |
6 | Araçlarda LPG kullanımı | |
7 | Araçlarda Kullanılan LPG Teknolojileri | |
8 | Motorlu Taşıtlarda Doğal Gaz Kullanım Teknolojileri | |
9 | Motorlarda Alkol Kullanımı | |
10 | Motorlarda Alkol Kullanımı | |
11 | Biodizelin Motorlarda Kullanılması ve Diğer Yakıtlarla Mukayesesi | |
12 | Hidrojen Enerjisi | |
13 | Hidrojenin Yakıt Olarak Motorlarda Kullanımı | |
14 | Fuel Cell Teknolojisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]Taymaz I., Motorlarda Yeni Taşıtlar Ders Notları, SAU, 2008 |
Ders Kaynakları | [1]Acaroğlu., M. Alternatif Enerji Kaynakları, Atlas Yayın Dağıtım, 2003 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |