| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Deprem Jeolojisi ve Mekaniği | JFM 438 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | Sismotektonik dersini almış olması tavsiye edilir. | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim | 
| Dersin Amacı | Depremlerin küresel dağılımı; Kaya mekaniğinde gerilme, yamulma, sürtünme vb. temel kavramlar; kıtasal fay zonlarının reolojik yapıları ve segmentasyonu, fay zonlarında segmentli yapıya yol açan süreksizlikler ve fay pürüzü kavramı, karakteristik deprem ve fay kayma modelleri; Deprem jeolojisinin kullandığı yöntem ve araçlar; Fay zonu yapılarının deprem kırılmalarına etkisi üzerine bazı durum çalışmalarından örnekler; Fayların jeomorfolojisi; Deprem kaynak temsilleri, deprem ölçeklemesi ve depremlerde benzerlik, karmaşık deprem kırılmalarının fay zonları ile ilişkilendirilmesi; Depremlerde gerilme etkileşimlerinin önemi ve depremlerin tetiklenmesi. | 
| Dersin İçeriği | Depremlerin küresel dağılımı; Kaya mekaniğinde gerilme, yamulma, sürtünme vb. temel kavramlar; kıtasal fay zonlarının reolojik yapıları ve segmentasyonu, fay zonlarında segmentli yapıya yol açan süreksizlikler ve fay pürüzü kavramı, karakteristik deprem ve fay kayma modelleri; Deprem jeolojisinin kullandığı yöntem ve araçlar; Fay zonu yapılarının deprem kırılmalarına etkisi üzerine bazı durum çalışmalarından örnekler; Fayların jeomorfolojisi; Deprem kaynak temsilleri, deprem ölçeklemesi ve depremlerde benzerlik, karmaşık deprem kırılmalarının fay zonları ile ilişkilendirilmesi; Depremlerde gerilme etkileşimlerinin önemi ve depremlerin tetiklenmesi. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Bir bilim disiplini olarak Deprem Jeolojisinin gelişimini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, | 
| 2 | Kaya ve faylanma mekaniğinin temel unsurlarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, | 
| 3 | Mohr Diagramını çizer ve özelliklerini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav, | 
| 4 | Fay zonu süreksizliklerini sınıflar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, | 
| 5 | Fay zonu süreksizliklerinin deprem kırılmalarına etkisinin deprem tehlikesi açısından önemini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, | 
| 6 | Deprem Jeolojisinin yöntemlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Deprem tehlikesi açısından Deprem jeolojisi ve mekaniği çalışmalarının önemi | |
| 2 | Deprem coğrafyası ve levha tektoniği | |
| 3 | Gerilme, yamulma, sürtünme, Coulomb kırılma kriteri ve Griffith çatlakları | |
| 4 | Fay Mekaniği: Fay reolojisi ve kıtasal fay modeli | |
| 5 | Fay Mekaniği: Fay zonlarının heterojenitesi ve süreksizlik çeşitleri | |
| 6 | Fay zonlarının segmentasyonu, fay basamak ve büklümleri, fay pürüzleri, karakteristik deprem ve fay kayma modelleri. | |
| 7 | Deprem Jeolojisinde Yöntem ve Araçler: 1.Tektonik Jeodezi ve 2. Jeokronoloji | |
| 8 | Deprem Jeolojisinde Yöntem ve Araçler: 3. Neotektonik ve 4. Paleosismoloji | |
| 9 | Fay zonu yapılarının deprem kırılmalarına etkisi: Dünya çapında gözlenmiş çeşitli örnekler. | |
| 10 | Fay zonu yapılarının deprem kırılmalarına etkisi: Dünya çapında gözlenmiş çeşitli örnekler. | |
| 11 | Fay türlerinin jeomorfolojisi | |
| 12 | Kosismik yapılar | |
| 13 | Karmaşık deprem kırılmaları ve deprem gerilme etkileşimleri | |
| 14 | Genel tekrar | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Utkucu, M. 2009. Deprem Jeolojisi ve Mekaniği Kısa Ders Notları, | 
| Ders Kaynakları | 1. Barka, A.A., and Kadinsky-Cade, K., Strike-slip fault geometry in Turkey and its influence on earthquake activity, Tectonics, 7, 663-684, 1988. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
| 3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||
| 4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
| 9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | X | |||||
| 10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||
| 11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bir bilim disiplini olarak Deprem Jeolojisinin gelişimini öğrenir | |||||||||||
| 2 | Kaya ve faylanma mekaniğinin temel unsurlarını öğrenir. | |||||||||||
| 3 | Mohr Diagramını çizer ve özelliklerini anlatır. | |||||||||||
| 4 | Fay zonu süreksizliklerini sınıflar. | |||||||||||
| 5 | Fay zonu süreksizliklerinin deprem kırılmalarına etkisinin deprem tehlikesi açısından önemini değerlendirir. | |||||||||||
| 6 | Deprem Jeolojisinin yöntemlerini öğrenir | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 60 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 2. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 20 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 | 
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 | 
| Ödev | 1 | 6 | 6 | 
| Final | 1 | 12 | 12 | 
| Toplam İş Yükü | 116 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||