| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Mühendislik Ekonomisi | ENM 211 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ESRA DOBRUCALI |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. BEYTULLAH EREN, Dr.Öğr.Üyesi ESRA DOBRUCALI, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Mühendislikle ilgili iş ve işletmelerde yapılan yatırım ve harcamalara bağlı ve bunun neticesi olarak net proje yatırımlarının sistematik incelenmesidir |
| Dersin İçeriği | Ana hatları ile dersin içeriği: (a) Mühendislik probleminin belirlenmesi ve formülasyonu; (b) Ekonomik analizlerin yapılması; (c) Ekonomik alternatifler için çözümler araştırılması; (d) Fizibilite raporlarının hazırlanması hususlarını içerir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mühendislik ekonomisinin temel ilkelerini tanımlayacaktır. | Anlatım, Örnek Olay, | Sınav, |
| 2 | Paranın zaman değerini nakit akış diyagramları çizerek hesaplayabilecektir. | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, |
| 3 | Mühendislik problemlerinde alternatifler arasından en ekonomik çözümü bulabilecektir. | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, |
| 4 | Ekipman yenileme ile ilgili problemleri çözebilecektir. | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, |
| 5 | Ekonomik fizibilite raporu hazırlayabilecektir. | Anlatım, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Mühendislik Ekonomisine Giriş – Temel Tanım ve Kavramlar | Bölüm 1 |
| 2 | Maliyet Kavramı ve Maliyetler | Bölüm 2 |
| 3 | Para ve Zaman İlişkileri ve Nakit Akışı Modeli | Bölüm 3 |
| 4 | Paranın Zaman Değeri Problemleri | Bölüm 9 |
| 5 | Değerleme Metotları - Eşdeğer Kıymet Yöntemleri | Bölüm 4 |
| 6 | Değerleme Metotları - Getiri Oranı Yöntemleri | Bölüm 4 |
| 7 | Değerleme Metotları - Diğer Yöntemler | Bölüm 4 |
| 8 | Alternatiflerin Seçilmesi Yöntemleri | Bölüm 5 |
| 9 | Amortisman Yöntemleri | Bölüm 6 |
| 10 | Diğer Ekonomik Analizler - Başa Baş Analizi | Bölüm 7 |
| 11 | Diğer Ekonomik Analizler - Fayda/Maliyet Analizi | Bölüm 7 |
| 12 | Diğer Ekonomik Analizler | Bölüm 7 |
| 13 | Yenileme Analizleri | Bölüm 8 |
| 14 | Ekonomik Ömür Analizi | Bölüm 8 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Osman OKKA. Mühendislik Ekonomisi Prensipler ve Uygulamalar, 5nci Baskı, Nobel Yayın Dağıtım. |
| Ders Kaynakları | 1-ODTÜ Açık Kaynak Ders Notları: http://ocw.metu.edu.tr/course/view.php?id=80 2- Blank, L.T., Tarquin,A.J., Engineering Economy, 7th Ed. McGraw Hill, 1996 3-William G. Sullivan, Elin M. Wicks and C. Patrick Koelling. Engineering Economy, 15/Ed. 2012 Prentice Hall, Cloth, 672 pp. 4- E. P. Degarmo, W. G. Sullivan and J. A. Bontadelli, Engineering Economy, Macmillan Publishing Company, Eight Edition 5- NEWMAN, LAVELLE and ESCHENBACH, Engineering Economy Analysis, Engineering Press (8th edition) 6-PARK, Fundamentals of Engineering Economics, Pearson Prentice Hall, (2nd edition) 7-Alim Işık, Mühendislik Ekonomisi, Birsen Yayınevi, 2012 8-Hasan Eski, Özgür Armaneri. Mühendislik Ekonomisi, Gazi Kitabevi, 2006 9-Esra Baş. Mühendislik Ekonomisi, Beta Basım Yayın, 2012/1. Baskı / 391 Syf. 10- Rıfat Akbıyıklı. Mühendislik Ekonomisi Prensipleri ve Uygulamaları, 2nci Baskı, Birsen Yayınevi. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik,fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becersi | X | |||||
| 5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Mühendislik ekonomisinin temel ilkelerini tanımlayacaktır. | |||||||||||
| 2 | Paranın zaman değerini nakit akış diyagramları çizerek hesaplayabilecektir. | |||||||||||
| 3 | Mühendislik problemlerinde alternatifler arasından en ekonomik çözümü bulabilecektir. | |||||||||||
| 4 | Ekipman yenileme ile ilgili problemleri çözebilecektir. | |||||||||||
| 5 | Ekonomik fizibilite raporu hazırlayabilecektir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 3. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 136 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||