| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sulama Kurutma | INM 431 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SANDALCI |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Osman SONMEZ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Nüfusa bağlı olarak artan gıda gereksinimlerinin karşılanabilmesi için sınırlı tarımsal alanlardan optimum düzeyde verim alınabilmesine yönelik, sulama ve kurutma sistemlerinin mühendislik çalışmalarının öğretilmesi. |
| Dersin İçeriği | Su ihtiyacının Belirlenmesi / Toprak-Su ilişkileri / Su Kalitesi / Su Dağıtım Metotları / Sulama Yapıları ve Tasarımı / Drenaj Debisinin Belirlenmesi / Yüzeysel ve Yeraltı Suyu Drenaj Sistemleri ve Tasarımı |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Su-kara-toprak arasındaki ilişkiyi analiz eder. | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Tarımsal bitkilerin su ihtiyacını hesap eder. | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Bitki su ihtiyacı için sulama metotlarını tanımlar | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Ova ölçeğinde tarımsal arazilerin sulama sistemlerini planlar. | Anlatım, Örnek Olay, | Ödev, Sınav, |
| 5 | Çiftlik ölçeğinde tarım bitkilerin sulama sistemlerini planlar. | Örnek Olay, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Tarım alanlarında kurutma sistemlerini çözümler | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, Sınav, |
| 7 | Tarım alanlarında kurutma şebeke tipine karar verir. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 8 | Kurutma şebekelerini planlar. | Gösteri, Problem Çözme, | Ödev, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, Türkiye’nin su ve toprak potansiyeli | |
| 2 | Toprak ve bitki hakkında sulama konusu ile ilgili bilgilerin verilmesi | |
| 3 | Sulama kayıpları ve verimi, sulama suyunun özellikleri konularının | |
| 4 | Bitki su ihtiyacını belirleme yöntemlerinin verilmesi veuygulama | |
| 5 | Tarımsal bitkilerin su ihtiyacının hesaplanması ampirik ve teorik, deneysel metotlar, sulamada verim, uygulama. | |
| 6 | Tarımsal bitkilerin su ihtiyacının hesaplanması ampirik ve teorik, deneysel metotlar, sulamada verim, uygulama. | |
| 7 | Ova ölçeğinde sulama tesisleri, açık kanallı sulama şebekeleri; genel planlama, isale, ana kanal, sekonder ve tersiyer kanalların enine kesitlerinin belirlenmesi, kanal kaplamaları | |
| 8 | Kanaletli sulama şebekeleri; Sistemin tanıtılması, kanalet ve parçaları, projelendirilmesi, kanaletler üzerindeki sanat yapıları. | |
| 9 | Su verme metotları ve bunlarla ilgili kriterlerin verilmesi | |
| 10 | Sulama kurutma ağı içinde bulunan ana elemanlar ve sanat yapıları | |
| 11 | Sulama kurutma ağı içinde bulunan ana elemanlar ve sanat yapıları | |
| 12 | Çiftlik ölçeğinde sulama tesisleri; Yağmurlama tesisleri, klasik yağmurlama, hareketli yağmurlama, damla sulaması | |
| 13 | Sulama alanının kurutulması, yüzeysel kurutma | |
| 14 | drenlerle kurutma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | “Sulama Kurutma” Sakarya Üniversitesi, Ders Notu |
| Ders Kaynakları | 1-Özbek, T., Sulama Kurutma, Gazi Üniversitesi Yayınları 2- Acatay, T.S., Sulama Mühendisliği, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik,fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | ||||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becersi | ||||||
| 5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Su-kara-toprak arasındaki ilişkiyi analiz eder. | |||||||||||
| 2 | Tarımsal bitkilerin su ihtiyacını hesap eder. | |||||||||||
| 3 | Bitki su ihtiyacı için sulama metotlarını tanımlar | |||||||||||
| 4 | Ova ölçeğinde tarımsal arazilerin sulama sistemlerini planlar. | |||||||||||
| 5 | Çiftlik ölçeğinde tarım bitkilerin sulama sistemlerini planlar. | |||||||||||
| 6 | Tarım alanlarında kurutma sistemlerini çözümler | |||||||||||
| 7 | Tarım alanlarında kurutma şebeke tipine karar verir. | |||||||||||
| 8 | Kurutma şebekelerini planlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 5 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Ödev | 5 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 2 | 2 | 4 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 120 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||