| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Gıda Mühendisliğinde Temel İşlemler | GDM 308 | 6 | 3 + 1 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Isı ve Kütle Aktarımı |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SERPİL ÖZTÜRK MUTİ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. SERPİL ÖZTÜRK MUTİ, Doç.Dr. SEMANUR YILDIZ ÖZDEMİR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Gıda mühendisliğinde gerekli olan çeşitli gıda işleme yöntemlerinin prensiplerini ve matematiksel hesaplamalarını öğretmektir |
| Dersin İçeriği | Gıda işleme sistemlerinin temel prensipleri ile gıda işleme sistemlerinde kullanılan kurutma, evaporasyon, soğutma, dondurma, ısıl işlemler, fitrasyon ve difüzyon işlemlerinin temel prensiplerini ve matematiksel hesaplamalarını içerir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Gıda mühendisliğinde gerekli olan temel bilgileri kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 2 | Gıda işleme sistemlerinin temel prensiplerini kavrar | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
| 3 | Gıda işleme sistemlerinde kullanılan matematiksel hesaplamaları kavrar | Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
| 4 | Farklı işleme tekniklerinin farklı gıda ürünleri için uygulama yöntemlerini kavrar | Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
| 5 | Matematiksel modelleri farklı gıda işleme sistemlerine uygular | Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Gıda işleme sistemlerinde karşılaşılabilecek sorunları çözebilmek için yapılması gerekenleri kavrar | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
| 7 | Karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini formüle etme ve çözme yöntemlerini kavrar | Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel bilgiler, boyutlar ve birimler, psikrometriye giriş | |
| 2 | Psikrometri: Su buharı ve hava karışımlarının özellikleri, psikrometrik diyagram | |
| 3 | Kurutma: Kuruma hızı ve süresi hesaplamaları | |
| 4 | Gıda kurutma sistemleri, Osmotik kurutma | |
| 5 | Evaporasyon | |
| 6 | Evaporasyon | |
| 7 | Isıl işlemler: pastörizasyon ve sterilizasyon | |
| 8 | Isıl işlemler: pastörizasyon ve sterilizasyon | |
| 9 | Uygulama (Problem çözümü) | |
| 10 | Donma hızı ve süresi hesaplamaları | |
| 11 | Problem çözümleri ve gıda dondurma sistemleri | |
| 12 | Moleküler difüzyon | |
| 13 | Moleküler difüzyon | |
| 14 | Uygulama (Problem çözümü) |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Gıda Mühendisliğinde Temel İşlemler, 3.baskı, Prof. Dr.Bekir Cemeroğlu, Gıda teknolojisi Deneği Yayınları, 2013. |
| Ders Kaynakları | Introduction of Food Engineering, R.P.Sing and D.R.Heldman, 2001, Academic Press, UK |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Gıda mühendisliğinde gerekli olan temel bilgileri kavrar | |||||||||||
| 2 | Gıda işleme sistemlerinin temel prensiplerini kavrar | |||||||||||
| 3 | Gıda işleme sistemlerinde kullanılan matematiksel hesaplamaları kavrar | |||||||||||
| 4 | Farklı işleme tekniklerinin farklı gıda ürünleri için uygulama yöntemlerini kavrar | |||||||||||
| 5 | Matematiksel modelleri farklı gıda işleme sistemlerine uygular | |||||||||||
| 6 | Gıda işleme sistemlerinde karşılaşılabilecek sorunları çözebilmek için yapılması gerekenleri kavrar | |||||||||||
| 7 | Karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini formüle etme ve çözme yöntemlerini kavrar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 20 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü | 137 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||