Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Olasılık ve İstatistik GDM 104 2 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ADEM ZENGİN
Dersi Verenler Prof.Dr. NESRİN GÜLER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Temel istatistiksel düşünme yetisi kazandırmak, istatistiksel dil ve araçları gerçek hayatta karşılaşılan olaylara uygulayabilme yetisi kazandırmak. Öğrencilere gerçek hayattan elde edilen verileri özetleyebilme. görselleyebilme ve temel istatistiki hesapları yapabilme ve yorumlayabilme kabiliyeti kazandırmak.

 

 

Dersin İçeriği

Verilerin toplanması, verilerin özetlenmesi ve sunulması, temel olasılık hesapları, hipotez testleri

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Veri toplama tekniklerini ve verilerin düzenlenmesini kavrar Anlatım, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
2 Merkezi eğilim ölçülerini kavrar ve uygular Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
3 Değişkenlik ölçülerini kavrar ve uygular Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
4 Olasılık ve dağılımları kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
5 Regresyon ve korelasyon analizini yapar Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
6 İstatistiksel kalite kontrol tekniklerini kavrar ve uygular Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Olasılık ve İstatistiğe Giriş, Temel kavramlar
2 Seri türleri, verilerin Basit seri, frekans serisi ve gruplanmış seri halinde düzenlenmesi
3 Analitik Merkezi Eğilim Ölçüleri (Aritmetik, kareli, geometrik ve harmonik ortalamalar)
4 Analitik olmayan Merkezi Eğilim Ölçüleri
5 Değişkenlik Ölçüleri (Hassas olmayan D.Ö.)
6 Değişkenlik Ölçüleri (Hassas D.Ö.)
7 Standart Sapma Hesaplamaları
8 Verilerin grafikler halinde gösterimi
9 Olasılık, temel kavramlar ve süreksiz olasılık dağılımları
10 Sürekli olasılık dağılımları
11 Basit Regresyon ve korelasyon analizi
12 Gıda Mühendisliğinde Bir İstatistik Uygulaması
13 Yapılan İstatistik Uygulamasına Dair Hesaplamaların Yapılması
14 Yapılan İstatistik Uygulamasının Analizi ve Değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[2]. Şahamet Bülbül, “Tamamlayıcı İstatistik”, 2000.
[3].Özer Serper, “Uygulamalı İstatistik”, 2000.
[4].Münevver Turanlı, “İstatistik Temel Kavramlar ve Uygulamaları”, 1995.
[5].Montgomery, D.C., Runger,G.C, “ Applied Statistics and Probability for Engineers”, John Wiley&Sons, 1999.
[6]. Özkan Ünver, Hamza Gamgam,“Uygulamalı Temel İstatistiksel Yöntemler”,2008.
[7].Vasfi Nadir Tekin,”İstatistiğe giriş”,2008.
[8]. Durmuş Dündar, Nazan Çağlar,”İstatistik”,2008.
[9].Cevdet Cerit, Müşerref Yüksel,” Olasılık Problemleri”, 2011

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 94
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,76
Dersin AKTS Kredisi 4