| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Gıda Endüstrisinde Atık ve Yan Ürünler | GDM 445 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SERPİL ÖZTÜRK MUTİ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilere gıda endüstrisinin çeşitli kollarından elde edilen atıkların ve yan ürünlerin farklı endüstrilerde kullanılması, çevre ve insan sağlığına zararsız hale getirilmesi hakkında teorik ve uygulamaya dayalı birikim kazandırılmasıdır. |
| Dersin İçeriği | Gıda endüstrisinin yan ürünleri ve artıklarının tanımları, sınıflandırılması, Artık ve artıkların yapısal özellikleri ve kimyasal bileşimleri, Gıda sanayii atık-sularının karakteri ve arıtımı, Temel gıda sanayi dalları olan hububat, et, süt, meyve-sebze, yağ endüstrisi ve şeker işleme sanayilerinin atık ve yan ürünlerinin kaynakları, bileşimleri ve değerlendirilmeleri işlenmektedir |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Atık ve yan ürün temel kavramları konusunu kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 2 | Yan ürün ve atıkların çevre, ekonomi ve insan sağlığı açısından önemini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 3 | Gıda sanayinde oluşan atık ve yan ürünlerin özelliklerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 4 | Atık arıtım yöntemleri konusunu kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 5 | Yan ürün ve atıklardan yararlanma yöntemlerini kavrar | Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Yeni gelişen biyoteknolojik yöntemleri kavrar | Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Atık ve yan ürünler temel kavramları | |
| 2 | Gıda endüstrisi atık ve yan ürünlerinin kaynakları ve özelikleri | |
| 3 | Atıkların yapısal özellikleri ve kimyasal bileşimleri | |
| 4 | Gıda sanayii atık sularının karakterizasyonu | |
| 5 | Atık su arıtım yöntemleri: Fiziksel ve Kimyasal arıtım | |
| 6 | Atık su arıtım yöntemleri: Biyolojik arıtım, İleri arıtım | |
| 7 | Atık yönetimi ve çevre: Yasal durum ve yönetmelikler | |
| 8 | Meyve-sebze endüstrisi atık ve yan ürünlerinin değerlendirilmesi | |
| 9 | Et endüstrisi atık ve yan ürünlerinin değerlendirilmesi | |
| 10 | Tahıl endüstrisi atık ve yan ürünlerinin değerlendirilmesi | |
| 11 | Süt endüstrisi atık ve yan ürünlerinin değerlendirilmesi | |
| 12 | Yağ endüstrisi atık ve yan ürünlerinin değerlendirilmesi | |
| 13 | Özel gıdalar endüstrisi atık ve yan ürünlerinin değerlendirilmesi | |
| 14 | Atık ve yan ürünlerin biyoteknolojik yöntemlerle zenginleştirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Gıda Endüstrisinde Atık ve Yan Ürünler, Sakarya Üniversitesi, Ders Notu (Yrd.Doç.Dr.Serpil Öztürk) |
| Ders Kaynakları | Utilization of By-Products and Treatment of Waste in the Food Industry edited by Vasso Oreopoulou, C.H.I.P.S, 2007, 316 pages |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Atık ve yan ürün temel kavramları konusunu kavrar | |||||||||||
| 2 | Yan ürün ve atıkların çevre, ekonomi ve insan sağlığı açısından önemini kavrar | |||||||||||
| 3 | Gıda sanayinde oluşan atık ve yan ürünlerin özelliklerini kavrar | |||||||||||
| 4 | Atık arıtım yöntemleri konusunu kavrar | |||||||||||
| 5 | Yan ürün ve atıklardan yararlanma yöntemlerini kavrar | |||||||||||
| 6 | Yeni gelişen biyoteknolojik yöntemleri kavrar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||