| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Duyusal Analiz | GDM 421 | 7 | 2 + 1 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÖKÇE POLAT YEMİŞ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. GÖKÇE POLAT YEMİŞ, |
| Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Eda Kılıç Kanak |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Gıdalarda duyusal analizlerin önemini kavratmak; duyusal analiz yöntemlerini, analiz sonuçlarının değerlendirilmesini ve bu konudaki gelişmeleri öğretmek. |
| Dersin İçeriği | Duyusal analizin ilkeleri, duyu organlarının yapısı ve algılamadaki rolleri, panelist ve panel yerlerinin taşıması gerekli özellikler, panelist seçimi ve eğitimi, duyusal analiz yöntemlerinin seçimi ve farklı gıdalarda uygulanması konularını içerir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yeni gıda geliştirmede duyusal analiz için yapılacak ön hazırlıkları kavrar | Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Performans Görevi, |
| 2 | Duyusal analiz için hazırlanacak örnekler, uygun duyussal analiz yöntemini seçer | Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, | Sınav, Performans Görevi, |
| 3 | Analize katılacak panelistlerin seçim ve eğitimin ilkelerini kavrar | Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması, | Sınav, Performans Görevi, |
| 4 | Analiz sonucunda çıkan değerleri istatistiksel olarak değerlendirebilir ve rapor hazırlayabilir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
| 5 | Duyusal analiz için uygun laboratuvar koşullarını oluşturabilir | Anlatım, Gösteri, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Duyusal analizin ilkeleri | |
| 2 | Duyusal değerlendirmenin önemi ve gıda sanayinde kullanım amaçları | |
| 3 | Duyu organlarının yapısı ve algılamadaki rolleri | |
| 4 | Panelist ve panel yerlerinin taşıması gerekli özellikler | |
| 5 | Panelist seçimi ve eğitimi, duyusal analiz yöntemlerinin seçimi ve farklı gıdalarda uygulanması | |
| 6 | Uygun formların ve skorlamanın yapılması | |
| 7 | Eşik değerinin belirlenmesi | |
| 8 | Tekstür analizi | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Renk ve görünüş analizi | |
| 11 | Kabul ve tercih analiz yöntemleri | |
| 12 | Duyusal analiz bulgularının istatistiksel olarak değerlendirilmesi | |
| 13 | Tanımlayıcı analiz ve gıda tasarımında kullanımı | |
| 14 | Duyusal analiz tekniklerindeki gelişmeler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Altuğ, T. ve Elmacı,Y. 2005. Gıdalarda duyusal değerlendirme |
| Ders Kaynakları | Sensory Evaluation of Food Principles and Practices, Harry T. Lawless ve Hildegarde Heymann, 2005 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yeni gıda geliştirmede duyusal analiz için yapılacak ön hazırlıkları kavrar | |||||||||||
| 2 | Duyusal analiz için hazırlanacak örnekler, uygun duyussal analiz yöntemini seçer | |||||||||||
| 3 | Analize katılacak panelistlerin seçim ve eğitimin ilkelerini kavrar | |||||||||||
| 4 | Analiz sonucunda çıkan değerleri istatistiksel olarak değerlendirebilir ve rapor hazırlayabilir | |||||||||||
| 5 | Duyusal analiz için uygun laboratuvar koşullarını oluşturabilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 45 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 15 |
| 1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| 1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 0 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 16 | 16 |
| Final | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü | 129 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||