Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Toz Tutucular ve Uygulaması CVM 426 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜLYA KARABAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ufuk DURMAZ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Mühendislik Bilimlerinin uygulama alanına giren toz kaynaklı çevre kirliliğinin nitelikleri, nicelikleri ve çevre üzerindeki etkileri hakkında bilgi verilmesi, kirliliğin önlenebilmesi için kullanılan teknikler ve gereçlerin tanıtımı, parçacık boyutu belirleme ve ölçme yöntemlerinin ve toz tutucu düzeneklerin işletme biçimlerinin öğretilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Giriş Toz ve parçacık ölçme Tane büyüklüğü dağılımı diyagramları KatıGaz ikili sistemler Stokes Eşitliği ve parçacık hareketi Çökelme odaları Tekstil Filtreler Siklonlar Hidro siklonlar ve maden hazırlama Elektro filtreler- Sistem çözümler ve çoklu uygulamalar- Islak toz tutucular

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Toz şeklindeki kirleticileri fiziksel olarak inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Tanecik kaynaklı çevre kirliliği ile ilgili analiz yapar Soru-Cevap, Sınav,
3 Toz kaynaklı kirlenmeyi önleyici yöntem ve tekniklerini Çevre Mühendisliği alanında uygular. Anlatım, Tartışma, Sözlü Sınav,
4 Çökelme ve yüzme olayını kuvvet dengesi ilkesine göre irdeler Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav,
5 Stokes bağıntısı yardımıyla sürekli rejimde çökelme hızını hesaplar Soru-Cevap, Ödev,
6 Merkezkaç kuvvet alanında parçacık hareketini belirler. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Ödev, Performans Görevi,
7 Siklon tipi toz tutucuların tasarlanması ve projelendirilmesi için gerekli temel bilgi ve becerileri uygular.
8 Siklon tipi toz tutucuların çalışma parametrelerinin ayrıştırma tane büyüklüğüne etkisini belirler.
9 Vantilatörlerin karakteristik eğrileri ve basınç kayıpları yardımıyla çalışma noktalarını belirler.
10 Elektro statik filtre tipi toz tutucuların tasarlanması ve projelendirilmesi için gerekli temel bilgi ve becerileri uygular.
11 Elektro statik filtrelerin kullanım alanları ve şartlarını belirler.
12 Tekstil( torbalı) tipi toz tutucuların tasarlanması ve projelendirilmesi için gerekli temel bilgi ve becerileri uygular.
13 Tekstil filtrelerin kullanım alanlarını ve uygulanabilirliğini belirler.
14 Birleşik toz tutma sistemlerinin çalışma biçimlerini ve şartlarını uygular.
15 Islak toz tutucuları uygulama alanlarına göre seçer.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Toz ve parçacık ölçme
3 Tane büyüklüğü dağılımı diyagramları
4 KatıGaz ikili sistemler
5 Stokes bağıntısı
6 Akışkan içinde parçacık hareketi
7 Çökelme odaları
8 Vantilatörler ve Karakteristik eğrileri
9 Tekstil Filtreler
10 Siklonlar
11 Hidro siklonlar ve maden hazırlama
12 Elektro filtreler
13 Sistem çözümler ve çoklu uygulamalar
14 Islak toz tutucular
Kaynaklar
Ders Notu

Toz Tutucular Ders Notu (Basılmamış)

Ders Kaynakları

1. Endüstri Tesislerinden Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği 22. 07.2006 Resmi Gazete
2. Zyklone B. Lohrengel
Abgasreinigung/Immissionsschutz - Stand 01/2004 -

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matemetik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5 Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi X
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
2. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 123
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,92
Dersin AKTS Kredisi 5