| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Mantık Devreleri | BSM 203 | 3 | 4 + 0 | 4 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALİ GÜLBAĞ | 
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. SİNAN İLYAS, Doç.Dr. ALİ GÜLBAĞ, Dr.Öğr.Üyesi MUSA BALTA, | 
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Sayı sistemleri ve kodlamalar ile ilgili temel kavramları tanıtmak, Temel Lojik kapıları açıklamak, Lojik entegreleri tanıtmak, Karnough Haritalarını kullanarak sadeleştirme yapmasını öğretmek, bileşik devreleri detaylandırılarak / gruplandırarak bileşik devreleri tasarlama becerisini kazandırmak. | 
| Dersin İçeriği | Analog ve sayısal kavramlarını tanıtmak, sayı sistemlerini açıklamak, kodlama ile ilgili kavramları vermek, Boolean Matematiği kurallarını açıklamak, Lojik kapı devrelerini tanıtarak kullanımlarını öğretmek, Bileşik lojik devrelerin tasarımını kavratmak | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Analog ve Sayısal kavramlarının farklarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, | 
| 2 | Sayı sistemlerinin birbirine dönüşümlerini yapar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, | 
| 3 | Kodlama ile ilgili temel kavramları bilir ve kodlamalar arasındaki dönüşümleri yapar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, | 
| 4 | Lojik ifadelerin Boolean matematiği ile sadeleştirmesini yapar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, | 
| 5 | Lojik kapıları, işlevlerini, kullanımlarını bilir, birlikte kullanılabilmelerini kavrar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Ödev, | 
| 6 | Karnaugh Haritalarını kullanarak sadeleştirme yapar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, | 
| 7 | Kombinasyonel devreleri tasarlar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, | 
| 8 | Çoklayıcı ve Azlayıcı devrelerin kullanılma şekillerini / yerlerini açıklar, uygulamalarını yorumlar | Anlatım, | Sınav, | 
| 9 | Aritmetik işlemlerle ilgili devreleri tasarlar ve analiz eder | Anlatım, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, | Sınav, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Analog ve Sayısal Kavramları | |
| 2 | Sayı Sistemlerinin İncelenmesi | |
| 3 | Kodlama ve Kodlar | |
| 4 | Boolean Kuralları ve Lojik İfadelerin Sadeleştirilmesi | |
| 5 | Lojik Kapılar ve Lojik Devreler | |
| 6 | Karnaugh Haritaları | |
| 7 | Bileşik Devre Tasarımı | |
| 8 | Bileşik Devre Tasarımı (devam) | |
| 9 | Sayısal Entegreler ve Sayısal Göstergeler | |
| 10 | Kodlama İle İlgili Lojik Devreler | |
| 11 | Çoklayıcılar - Veri Seçiciler (Multiplexers - Data Selector) | |
| 12 | Azlayıcılar-Veri Dağıtıcılar (Demultiplexers) | |
| 13 | Karşılaştırıcı ve Aritmetik İşlem Devreleri | |
| 14 | Bileşik Devreler ile İlgili Uygulamalar | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Hüseyin Ekiz, Mantık Devreleri, Değişim Yayınları | 
| Ders Kaynakları | Morris Mano, Digital Design, Prentice Hall | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
| 6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
| 7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Analog ve Sayısal kavramlarının farklarını bilir | ||||||||||||
| 2 | Sayı sistemlerinin birbirine dönüşümlerini yapar | ||||||||||||
| 3 | Kodlama ile ilgili temel kavramları bilir ve kodlamalar arasındaki dönüşümleri yapar | ||||||||||||
| 4 | Lojik ifadelerin Boolean matematiği ile sadeleştirmesini yapar | ||||||||||||
| 5 | Lojik kapıları, işlevlerini, kullanımlarını bilir, birlikte kullanılabilmelerini kavrar | ||||||||||||
| 6 | Karnaugh Haritalarını kullanarak sadeleştirme yapar | ||||||||||||
| 7 | Kombinasyonel devreleri tasarlar | ||||||||||||
| 8 | Çoklayıcı ve Azlayıcı devrelerin kullanılma şekillerini / yerlerini açıklar, uygulamalarını yorumlar | ||||||||||||
| 9 | Aritmetik işlemlerle ilgili devreleri tasarlar ve analiz eder | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 70 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 2. Kısa Sınav | 10 | 
| 3. Kısa Sınav | 10 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Ödev | 1 | 5 | 5 | 
| Final | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||