| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Optimizasyon | BSM 433 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN DEMİRCİ | 
| Dersi Verenler | Prof.Dr. NİLÜFER YURTAY, Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN DEMİRCİ, | 
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Doğrusal olan yada olmayan problemlerde model kurma ve optimum çözümü elde etmeyi sağlamak. | 
| Dersin İçeriği | Model kurma ve fiziksel sistemlerin matematiksel modellenmesi, lineer programlama, kısıtlı ve kısıtsız optimizasyon problemleri. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Matematiksel model kurma ve çözme becerisi kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Ödev, Proje / Tasarım, Sınav, Sözlü Sınav, | 
| 2 | Optimizasyon tekniklerini verimli bir şekilde kullanabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Modelleme ve simülasyon kavramları | [1] 1. Hafta Sunusu | 
| 2 | Lineer programlama | [1] 2. Hafta Sunusu | 
| 3 | Grafik çözüm | [1] 3. Hafta Sunusu | 
| 4 | Simpleks metot | [1] 4. Hafta Sunusu | 
| 5 | Dualite ve duyarlılık analizi | [1] 5. Hafta Sunusu | 
| 6 | Taşıma modelleri | [1] 6. Hafta Sunusu | 
| 7 | Dağıtım problemleri | [1] 7. Hafta Sunusu | 
| 8 | Tamsayılı programlama | [1] 8. Hafta Sunusu | 
| 9 | Klasik optimizasyon teorisi | [1] 8. Hafta Sunusu | 
| 10 | Newton-Raphson metot | [1] 10. Hafta Sunusu | 
| 11 | Lineer olmayan programlama | [1] 11. Hafta Sunusu | 
| 12 | Kısıtlı olmayan algoritmalar | [1] 12. Hafta Sunusu | 
| 13 | Kısıtlı algoritmalar | [1] 13. Hafta Sunusu | 
| 14 | Uygulamalar | [1] 14. Hafta Sunusu | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1]Ders Notları | 
| Ders Kaynakları | [2]Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha, Prentice Hall, 2000. [3]Optimization in operations research , Ronald L. Rardin, Upper Saddle River : Prentice Hall, 2000.  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
| 7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Matematiksel model kurma ve çözme becerisi kazanır | ||||||||||||
| 2 | Optimizasyon tekniklerini verimli bir şekilde kullanabilir | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 2. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Proje / Tasarım | 30 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 | 
| 1. Final | 40 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 | 
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 | 
| Proje / Tasarım | 1 | 15 | 15 | 
| Final | 1 | 12 | 12 | 
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||