Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gk Seçmeli II (Spor Sak.Korunma ve Reh.) BSE 474 8 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Yrd.Doç.Dr. CANAN ALBAYRAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Spor yaralanmalarının tipleri, nedenleri, önlenmesi ve sporda ilk yardım ile ilgili teorik bilgiler verilecektir.
Dersin İçeriği Spor yaralanmalarının nedenleri, akut ve kronik yaralanmalar, omuz yaralanmaları, ön kol yaralanmaları, El ve bilek yaralanmaları, omurga yaralanmaları, bacak- diz, ayak yaralanmaları, ligament ve tendon yaralanmaları, sporcu hernisi, baş yaralanmaları, sporda ilk yardım.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Spor yaralanmalarının nedenlerini bilir ve anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Spor yaralanmalarından nasıl korunacağını bilir ve anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Antrenman veya müsabaka sırasında oluşan akut yaralanmalarda ön tedavi yöntemlerini bilir ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 İnsan anatomisini bilir, Yaralanmanın yeri ve belirtilerine göre şiddetini ve ciddiyetini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Tüm vücut bölgelerinde spor sırasında oluşan belli başlı yaralanmaları sayar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
6 Aşırı yüklenme ve yorgunluğun neden olabileceği sorunları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
7 Sportif rehabilitasyonu anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
8 Bilgisini masör, antrenör ve sporculara anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Spor yaralanmalarına neden olan faktörler kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
2 Spor yaralanmalarından korunma yöntemleri kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
3 Spor yaralanmalarında uygulanan ön tedavi yöntemleri(PRICE) kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
4 Kemik ve Eklem yaralanmaları nedenleri, belirtileri, önlenmesi kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
5 Kas yaralanmaları nedenleri, belirtileri, önlenmesi kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
6 Tendon ve Ligament yaralanmaları nedenleri, belirtileri, önlenmesi kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
7 Sporcularda baş ve boyun bölgesi yaralanmaları kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
8 Omuz yaralanmaları nedenleri, belirtileri, önlenmesi ve rehabilitasyonu kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
9 Ara Sınav
10 Dirsek yaralanmaları nedenleri, belirtileri, önlenmesi ve rehabilitasyonu kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
11 El bileği yaralanmaları nedenleri, belirtileri, önlenmesi ve rehabilitasyonu kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
12 Kalça yaralanmaları nedenleri, belirtileri, önlenmesi ve rehabilitasyonu kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
13 Diz yaralanmaları nedenleri, belirtileri, önlenmesi ve rehabilitasyonu kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
14 Ayak bileği yaralanmaları nedenleri, belirtileri, önlenmesi ve rehabilitasyonu kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Spor hekimliği,Sporcu sağlığı ve Spor sakatlıkları, Tunç Alp Kalyon
Spor Hekimliği , Emin Ergen
Text book of work physiology . Astrand
Sports Injuries H.W. Grittith
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarını sıralar; öğrencilerin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine uygun öğretme ve öğrenme sürecine katılımını tanımlar.
2 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini kullanır X
3 Spor ile ilgili yasal dayanaklar ve mesleki mevzuat hakkında bilgiyi tanımlar.
4 Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerini bilir ve kullanır
5 Öğrencilerin kendi gelişimlerinİ değerlendirir ve bu sonuçları öğretimi geliştirmek için tasarlar X
6 Öğretmenlik meslek bilgisi derslerinde edinilen bilgileri uygulayabilme, ayrıca Beden Eğitimi ve Spor alanında yeterli düzeyde bilgi sahibi olma ve yazılı, sözlü olarak aktarır. X
7 Öğretim kalitesini arttırmak için gerekli bilişim,iletişim ve öğretim teknolojilerini kullanır. X
8 Beden Eğitimi ve Spor ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler belirler. X
9 Alan öğretimine yönelik etkinlikler düzenler, uygun öğretim materyallerini seçer ve kullanır.
10 Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri derslerinde edindiği bilgilerle hareket öğretim basamaklarını uygular. X
11 Öğrencileri yeteneklerine göre spor branşlarına yönlendirir. X
12 Yaşam boyu öğrenmeyi benimseme,yeniliğe açık olma, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol alır. X
13 Spor organizasyonları yapabilir, 23 Nisan-19 Mayıs bayramlarına hazırlık yapar.
14 Öğrencileri yaş grubu ve seviyelerine uygun sportif yüklenme ve antrenman yöntemleri kullanır. X
15 Öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 7 14
Ödev 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6