Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Egzersiz Fizyolojisi | BSE 201 | 3 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Yrd.Doç.Dr. CANAN ALBAYRAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Egzersizin insan organizmasını oluşturan sistemler üzerindeki etkilerinin ve organizmanın egzersize yanıtının bilinmesi antrenman bilimleri açısından temel oluşturacaktır. |
Dersin İçeriği | Fizyolojik kavramlar, Hücre fizyolojisi, İnsan organizmasını oluşturan tüm sistemlerin akut ve kronik egzersize uyumu, Yorgunluk mekanizmaları, Isı düzenleme mekanizmaları, Yükseklik antrenmanı, Su altı Fizyolojisi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ ve sistemleri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Sistemlerin birbirleriyle ilişkilerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Egzersiz sırasında organizmada oluşan değişiklikleri anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Uzun süredir egzersiz yapan bireylerin vücudundaki adaptif değişiklikleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Farklı ortamlarda yapılan egzersize adaptasyonu anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Antrenman programını bireyin fizyolojik özelliklerini belirleyerek özgün olarak hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
7 | Sağlıklı yaşam için yapılan egzersizin sınırlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
8 | Egzersiz fizyolojisi ile ilgili yayınları takip eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
9 | Antrenör, Masör ve Sporcular ile bilgisini paylaşır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
10 | Bilimsel ortamda bilgisini paylaşır ve tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Egzersiz fizyolojisine giriş, temel kavramlar, Hücre fizyolojisi | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
2 | Kas fizyolojisi, Kas fibril tipleri, Kasılma mekanizması, Kasılma çeşitleri, Kas fibril tiplerinin antrenmana uyumu | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
3 | Enerji sistemleri, Aerobik ve anaerobik enerji sistemleri, Anaerobik eşik tanımı, Toparlanma, Oksijen borçlanması | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
4 | Kalp fizyolojisi, Kalp çalışması ve çalışmasının düzenlenmesi, Dolaşım sistemi fizyolojisi | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
5 | Kalp ve dolaşım sisteminin akut egzersize uyumu, Kalp ve dolaşım sisteminin kronik egzersize uyumu, Sporcu kalbi | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
6 | Akciğer ve solunum sistemi fizyolojisi, inspirasyon ve ekspirasyon mekanizması, solunum fonksiyon testleri, Akciğer hacim ve kapasiteleri | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
7 | Solunum sisteminin akut egzersize uyumu, Solunum sisteminin kronik egzersize uyumu | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
8 | Endokrin sistem, Endokrin bezler, ürettikleri hormonlar ve etkileri, Hormon bozuklukları | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
9 | ARASINAV | |
10 | Endokrin sistemin akut egzersize uyumu, Endokrin sistemin kronik egzersize uyumu, Stres hormonları, Egzersizde kan şekerinin düzenlenmesi | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
11 | Merkezi sinir sistemi, Refleks, Reaksiyon, Denge, Postür, Periferik sinir sistemi | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
12 | Otonom sinir sistemi, Yorgunluk mekanizmaları | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
13 | Egzersizde ısı düzenlenmesi, Sualtı fizyolojisi, Yükseklik fizyolojisi | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
14 | Maraton fizyolojisi, Sürat fizyolojisi | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Text book of work physiology; P.O Astrand Physiological basis for exercise and sport; Fox Exercise physiology; WD Mc Ardle, F.I.Katch, L.V. Katch Tıbbi Fizyoloji, Ganong VF. çeviri ed:Dr. Ayşe Doğan, 20.Baskı, Barış Kitabevi, 2001. Fizyoloji Ders Kitabı, Terzioğlu M, Yiğit G, Oruç,T: Cilt I,II. İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1993. Textbook of medical physiology. Guyton AC, Hall JE. Çeviri Ed:Hayrunnisa Çavuşoğlu, Tıbbi Fizyoloji, W.B.Saunders Company, London, Tokyo, 10.Baskı. 1998. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarını sıralar; öğrencilerin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine uygun öğretme ve öğrenme sürecine katılımını tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini kullanır | X | |||||
3 | Spor ile ilgili yasal dayanaklar ve mesleki mevzuat hakkında bilgiyi tanımlar. | X | |||||
4 | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerini bilir ve kullanır | X | |||||
5 | Öğrencilerin kendi gelişimlerinİ değerlendirir ve bu sonuçları öğretimi geliştirmek için tasarlar | X | |||||
6 | Öğretmenlik meslek bilgisi derslerinde edinilen bilgileri uygulayabilme, ayrıca Beden Eğitimi ve Spor alanında yeterli düzeyde bilgi sahibi olma ve yazılı, sözlü olarak aktarır. | X | |||||
7 | Öğretim kalitesini arttırmak için gerekli bilişim,iletişim ve öğretim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
8 | Beden Eğitimi ve Spor ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler belirler. | X | |||||
9 | Alan öğretimine yönelik etkinlikler düzenler, uygun öğretim materyallerini seçer ve kullanır. | X | |||||
10 | Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri derslerinde edindiği bilgilerle hareket öğretim basamaklarını uygular. | X | |||||
11 | Öğrencileri yeteneklerine göre spor branşlarına yönlendirir. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseme,yeniliğe açık olma, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol alır. | X | |||||
13 | Spor organizasyonları yapabilir, 23 Nisan-19 Mayıs bayramlarına hazırlık yapar. | X | |||||
14 | Öğrencileri yaş grubu ve seviyelerine uygun sportif yüklenme ve antrenman yöntemleri kullanır. | X | |||||
15 | Öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |