| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Balkanlarda Türk Sanatı | SAN 232 | 4 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mert Ağaoğlu |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Osmanlı Devletinin hüküm sürdüğü Balkan coğrafyasında inşa edilen mimarlık eserlerini; plan, mimari, malzeme-teknik, cephe düzeni, süsleme ve üslup özellikleri bakımlarından inceleyerek, Balkanlarda Osmanlı mimarisini şekillendiren faktörleri ve ortaya çıkan üslup farklılıklarını belirlemek. |
| Dersin İçeriği | Balkanlarda inşa edilen Osmanlı mimari eserlerinin üslup özelliklerinin belirlenmesine yarayacak temel bilgiler (terminoloji, yöntem, literatür-kaynak, yapı türleri, şehirlerin fiziki yapısı, vd.) verilerek, ileriki yıllarda ihtiyaç duyulan altlıklar öğretilir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Dönemi Mimarisi ile ilgili kaynak-literatür irdelemesi yapar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, |
| 2 | Ders kapsamında ele alınan coğrafyadaki şehirlerin Osmanlı dönemindeki fiziki yapısını belirler | Anlatım, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Osmanlı şehirlerinde inşa edilen mimarlık eserleri, işlev ve tipolojik bakımdan sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Osmanlı Mimarisini meydana getiren yapıları; mimari gelişmişlik ve üslup özellikleri bakımından yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sözlü Sınav, Ödev, |
| 5 | Yapı tanımlaması ve incelenmesinin nasıl yapılacağını; mimari ve süsleme terminolojisini kavrar | Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Osmanlı Döneminde inşa edilen yapıların mimarlık sanatında ulaştığı gelişmişlik düzeyini belirler | Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş ve kaynaklar | |
| 2 | Konunun sınırları | |
| 3 | Osmanlı öncesi ve Osmanlı Dönemi Türk şehirlerinin fiziki yapısı (örneklere dayalı olarak) | |
| 4 | Osmanlı Mimarisini oluşturan yapıların türlerine göre gruplandırılarak yapı incelemesine ön hazırlık yapılması | |
| 5 | Osmanlı Mimarisi ile ilgili araştırmalarda izlenecek yönteme ilişkin örnek çalışmaların irdelenmesi | |
| 6 | Osmanlı Mimarisi ile ilgili araştırmalarda izlenecek yönteme ilişkin örnek çalışmaların irdelenmesi | |
| 7 | Tek yapı ölçeğinde yapı irdelemesinin yaptırılması | |
| 8 | Tek yapı ölçeğinde yapı irdelemesinin yaptırılması | |
| 9 | Sınav | |
| 10 | Tek yapı ölçeğinde yapı irdelemesinin yaptırılması | |
| 11 | Tek yapı ölçeğinde yapı irdelemesinin yaptırılması | |
| 12 | Etkileşimler | |
| 13 | Karşılaştırma | |
| 14 | Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir. |
| Ders Kaynakları | AYVERDİ, Ekrem Hakkı., Avrupada Osmanlı Mimari Eserleri: Yugoslavya, (haz.) Gürbüz Ertürk-Aydın Yüksel) İstanbul Fethi Derneği, İstanbul, 1981. AYVERDİ, Ekrem Hakkı., Avrupada Osmanlı Mimari Eserleri: Bulgaristan, Yunanistan, Arnavutluk, (haz.) Gürbüz Ertürk-Aydın Yüksel) İstanbul Fethi Derneği, İstanbul, 1982. MIJATEV, Petar., Bulgaristan´daki Osmanlı Anıtları, (trc.) Yaşar Yücel, Türk Tarih Kurumu, Ankara, 1987. VIRMIÇA, R., Kosovada Türk Mimari Eserleri, Kültür Bakanlığı Yayınları/ 227, Ankara, 1999. ÖZER, Mustafa., Üsküp?te Türk mimarisi (XIV.-XIX. yüzyıl), Türk Tarih Kurumu, Ankara, 2006. KUŞ, Ahmet, vd., Rumeli?de Osmanlı Mirası = Ottoman Heritage in Rumelia : Arnavutluk - Makedonya, (trc. Umut Yavuz), Hazinedaroğlu İnşaat Grubu Kültür Yayınları: 2, İstanbul, 2007. KONUK, Neval., Yunanistanda Osmanlı Mimarisi= Ottoman Architecture in Greece, (çev.) Nihan Demirkaya, vd., Stratejik Araştırmalar Merkezi, Ankara, 2010. ÇAYCI, Ahmet., Ürdünde Osmanlı Mimarisi, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara, 2010. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip,bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
| 2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
| 4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formule eder ve çözer | X | |||||
| 5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
| 6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
| 8 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
| 9 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | X | |||||
| 10 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | ||||||
| 11 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
| 12 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Dönemi Mimarisi ile ilgili kaynak-literatür irdelemesi yapar | |||||||||||
| 2 | Ders kapsamında ele alınan coğrafyadaki şehirlerin Osmanlı dönemindeki fiziki yapısını belirler | |||||||||||
| 3 | Osmanlı şehirlerinde inşa edilen mimarlık eserleri, işlev ve tipolojik bakımdan sınıflandırır | |||||||||||
| 4 | Osmanlı Mimarisini meydana getiren yapıları; mimari gelişmişlik ve üslup özellikleri bakımından yorumlar | |||||||||||
| 5 | Yapı tanımlaması ve incelenmesinin nasıl yapılacağını; mimari ve süsleme terminolojisini kavrar | |||||||||||
| 6 | Osmanlı Döneminde inşa edilen yapıların mimarlık sanatında ulaştığı gelişmişlik düzeyini belirler |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||