Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sözlü Yazılı Anlatım TDE 261 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İLHAN UÇAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dil nedir? Dili iletişim aracı olarak doğru kullanmanın yolları nelerdir? Yazılı ve Sözlü Anlatım yollarını kavratmak

Dersin İçeriği

Sözlü ve yazılı anlatım yeteneğini geliştirip okuma, yazma alışkanlığı kazanma; etkili dinleme, anlama, konuşma denemeleri yapma.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dil nedir, dilin iletişim aracı olarak kullanımı nasıl olmalıdır anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 İmlâ kurallarını belirler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
3 Güzel ve doğru Türkçe kullanımlarını örnekler ve bunları uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev,
4 Doğru ve yanlış dil kullanımlarını ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
5 Masal, hikaye, deneme veya roman türünde bir metin tasarlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
6 Türkçe bir metni Türkçenin doğru kullanımı ve günümüz meseleleri bakımından değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dil nedir, dilin iletişim aracı olarak kullanımı, dil niçin doğru kullanılmalıdır. Dil ile ilgili yapılan çalışmalar hakkında genel bilgi sahibi olmak.
2 Cümle, cümlenin tanımı, doğru bir cümlede aranan nitelikler, Türkçede cümlenin özellikleri Doğru bir cümlenin nasıl olması gerektiğine dair fikir edinmek.
3 İmla kurallarının önemi ve bu kuralların uygulanması Şimdiye dek Türkçenin yazımında imla ile ilgili neler yapıldığına dair fikir edinmek.
4 Paragrafın yapısı, paragraf kuralları, paragraf türleri Paragrafla alakalı ön bilgi sahibi olmak.
5 Paragrafta düşünceyi geliştirme yöntemleri: Tanımlama, karşılaştırma, tasvir etme ve diğerleri Tanımlama, karşılaştırma, tasvir etme ve diğerleri hakkında örnek okumalar yapmak.
6 Yazılarda konu, konunun görüş açısı, anlatılış şekli, planlanması ve yazılması Yazılarda konu, konunun görüş açısı, anlatılış şekli, planlanması ve yazılmasının nasıl olması gerektiğine dair fikir edinmek.
7 Anlatım biçimleri: Açıklayıcı anlatım, hikaye edici anlatım, tasvir edici anlatım, tartışmacı anlatım. Anlatım biçimlerine ait birer örnekle hazır bulunmak.
8 Araştırmaya yönelik okuma: Özet çıkarma, not alma, dipnot koyma, kaynak gösterme Araştırmaya yönelik okumanın nasıl olması gerektiğine dair fikir üretmek.
9 ARASINAV Şimdiye dek görülen derslerin genel tekrarı.
10 Yazılı anlatım türleri: Şiir ve şiir türleri, bunlarla ilgili uygulamalar Şiir türleri hakkında ön bilgi edinmek.
11 Masal, hikaye ve roman: Bunlarla ilgili uygulamalar Masal, hikaye ve romanlarla ilgili uygulamalarda bulunmak.
12 Tiyatro, gezi, anı, röportaj, biyografi Bir anı yahut gezi yazısı ortaya koymak.
13 Makale, fıkra, deneme, eleştiri, günlük, söyleşi;İş mektupları, dilekçe, rapor, bunlarla ilgili uygulamalar Bir dilekçe örneği hazırlamak.
14 Final sınavına ait genel değerlendirme. Dönem boyunca görülen dersler hakkında genel bilgi edinmek.
Kaynaklar
Ders Notu

1. Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul.
2. Gülensoy, Tuncer, Türkçe El Kitabı, Akçağ Yay., Ankara 2008.
3. Ergüzel, M. Mehdi, Üniversitede Türk Dili Ders Notları, Sakarya 2009.
4. Ergüzel, M. Mehdi, Dil ve Kültür Üzerine Yazılar, TEDEV Yay., İstanbul 2007.

Ders Kaynakları


5. Kazım Yetiş, Kemal Yavuz, Nejat Birinci, Üniversite Türk Dili ve Kompozisyon Dersleri, Bayrak Yay., İstanbul 2001.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. X
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. X
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. X
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
1. Sözlü Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 3 3
Sözlü Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5