Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modern Türk Edebiyatında İroni TDE 375 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yeni Türk Edebiyatına Giriş
Tanzimat´tan Meşrutiyet´e Türk Edebiyatı
Cumhuriyet Dönemi Türk Nesri
Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. E. Neşe Demirdeler, Arş. Gör. Elmas Karakaş, Arş. Gör. Samet Çakmaker, Arş. Gör. Mehmet Mustafa Örücü

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İroni kavram ve tekniklerinin edebiyattaki uygulama alanlarını tanıtmak.

Dersin İçeriği

İroni nedir? Sanatta eleştiri biçimleri ve ironi arasındaki ilişkiler? İroninin Türk edebiyatındaki çeşitleri ve örnekleri anlatılacak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İroni kavramını tanımlayabilir Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
2 İroninin türlerini sınıflandırabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
3 Komik, humor, parodi, hiciv ve eleştiri kavramları arasındaki farkları tanımlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Bir eleştiri biçimi olarak ironi türlerinin sanat eserlerine yansımasını tanımlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
5 Türk edebiyatında ironi türlerini tanımlayıp sınıflandırabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
6 Divan edebiyatındaki hezel (tehzil) türünden modern edebiyattaki humora kadar Türk edebiyatındaki ironi örneklerini belirleyebilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İroni nedir? Sokratesten bugüne ironinin felsefe ve eleştirideki yeri
2 Bir düşünme ve anlatım biçimi olarak ironi ve sanat-edebiyat ilişkisi İroni kavramı hakkında araştırma yapılacak
3 İroni ve mizah İroni ve eleştiri, ironi ve mizah konularında genel taramalar yapılarak derse hazırlıklı gelinecek
4 İroni ile ilişkilendirilebilecek eleştiri tür ve teknikleri
5 Divan edebiyatında ironik teknikler: Nükte, kinaye, hiciv, hezel vb. Nükte, kinaye, hiciv, hezel (tehzil) sözcükleri sözlüklerden araştırılacak
6 Nefi ve şiirlerinden örnekler Öğretim üyesi tarafından Nefinin Siham-ı Kazasından OBİSe yüklenen metinler okunup bilinmeyen kelimeler çıkarılacak
7 Erken yenileşme döneminde ironi Namık Kemalin eski edebiyat eleştirisi; Ziya Paşanın Zafernâmesi Öğretim üyesi tarafından OBİSe yüklenen Namık Kemal ve Ziya Paşa metinleri okunup, bilinmeyen kelimeler bulunacak
8 Bir yıpratma tekniği olarak humor ve parodi Humor ve parodi sözcükleri araştırılacak
9 ARA SINAV
10 Modern Türk roman ve öyküsünde ironi örnekleri Öğretim üyesi tarafından OBİSe yüklenen metinler okunacak
11 Mehmet Âkif ve Nazım Hikmette toplumsal eleştiri yöntemi olarak ironi Öğretim üyesi tarafından OBİSe yüklenen metinler okunacak
12 Garip akımı ve geleneksel öğlelerin yerini alan ironi Öğretim üyesi tarafından OBİSe yüklenen metinler okunacak
13 İkinci Yeni ve sonrası Türk şiirinde ironi Öğretim üyesi tarafından OBİSe yüklenen metinler okunacak
14 Genel tekrar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Kierkegaard, Soren, İroni Kavramı
2. Pospelov, Gennadiy, Edebiyat Bilimi
3. Tunalı, İsmail, Estetik
4. Rorty, Richard, Olumsallık, İroni ve Dayanışma
5. Cebeci, Oğuz, Edebi Türler: Parodi, Satir ve İroni
6. Cogito İroni özel sayısı S. 57 Kış 2008

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. X
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. X
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. X
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. X
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Sözlü Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 7 7
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 1 2 2
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5