| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Dilbilim | TDE 354 | 6 | 4 + 0 | 4 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ENGİN YILMAZ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ENGİN YILMAZ, Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğçe TAKOĞLU, Arş. Gör. Emel TEK |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dilbilimi ile ilgili temel bilgileri kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Dil, dilbilimi ve dilbilimi tarihine genel bir bakış. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Dilbilimine dair temel bilgileri kazanıp dilbilimi ve alt türleri nedir, tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Dilbiliminin diğer bilimlerle ilişkisi ve kullanım alanlarını belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Gösterge kavramını yorumlayıp örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | İletişimin unsurlarını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Bildirişme dizgesi olarak dil türlerini derler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Dilbilim ve türlerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dil, dilbilimi, dilbilimi tarihine genel bakış. | Dil, dilbilimi, dilbiliminin tarihi hakkında ön bilgi sahibi olmak |
| 2 | Dilbiliminin diğer bilimlerle ilişkisi ve kullanım alanları. | Dilbiliminin diğer bilim dallarıyla ilgisi konusunda ön bilgi sahibi olmak |
| 3 | Göstergebilim, Dil göstergesinin unsurları ve özellikleri. | Göstergebilim ve dil göstergesinin unsurları konusunda ön bilgi sahibi olmak |
| 4 | Dilin çift eklemli oluşu, dil yetisi, dil ve söz, dil dizgesi. | Dilin çift eklemliliği ve dil- söz arasındaki ilişki konusunda ön bilgi sahibi olmak |
| 5 | Dil ve İletişim. İletişimin unsurları; verici, alıcı, ileti, kod ve kanal. | İnsanlar arasındaki iletişim unsurları hakkında ön bilgi sahibi olmak |
| 6 | Bildirişim,bildirişme dizgesi olarak dil, dil türleri. | Dil türleri hakkında ön bilgi sahibi olmak |
| 7 | Genel dilbilim, dilde eş zamanlı, art zamanlı kavramlar. | Eş-zamanlılık ve art-zamanlılık kavramları hakkında ön bilgi sahibi olmak |
| 8 | Yeryüzündeki diller, dil akrabalıkları; diller arası ve dil içi çeviri. | Yeryüzündeki diller, dil akrabalıkları konusunda ön bilgi sahibi olmak |
| 9 | Ara Sınav | Genel konu tekrarı yapmak. |
| 10 | Dilbilim akımları ve dilbilim toplulukları. | Dilbilim akımları konusunda ön bilgi sahibi olmak |
| 11 | Dilbilim dalları. | Dilbilim dalları konusunda ön bilgi sahibi olmak |
| 12 | Dil tipolojisi ve dil sınıflamaları. | Dil sınıflandırmaları konusunda ön bilgi sahibi olmak |
| 13 | Göstergebilim ve dilbilim. | Dilbilim ile Göstergebilim arasındaki ilişki konusunda ön bilgi sahibi olmak |
| 14 | Lehçebilim ve dil atlasları. | Dil atlasları konusunda ön bilgi sahibi olmak |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Aksan, Prof. Dr. Doğan, Her Yönüyle Dil,4.b, TDK Yayınları, Ankara 2007. 7. Saussure, F. de; Genel Dilbilim Dersleri (Çeviren: Berke Vardar), Ankara: Birey ve Toplum, 1985. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Dilbilimine dair temel bilgileri kazanıp dilbilimi ve alt türleri nedir, tanımlar. | ||||||||||||||
| 2 | Dilbiliminin diğer bilimlerle ilişkisi ve kullanım alanlarını belirler. | ||||||||||||||
| 3 | Gösterge kavramını yorumlayıp örnekler. | ||||||||||||||
| 4 | İletişimin unsurlarını karşılaştırır. | ||||||||||||||
| 5 | Bildirişme dizgesi olarak dil türlerini derler. | ||||||||||||||
| 6 | Dilbilim ve türlerini değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 166 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||