Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kataliz | KIM 414 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Temel Kimya derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SALİH ZEKİ YILDIZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SALİH ZEKİ YILDIZ, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kimya teknolojisinde önemli bir yer tutan katalizörlerin tanınması, homojen kataliz ve heterojen katalizin temel prensiplerinin anlaşılması. Katalizör tiplerinin, kullanım alanlarının ve rejenerasyon uygulamalarının kavranılması. |
Dersin İçeriği | Kimya sanayinde çok büyük öneme sahip katalizörlerin tarihsel gelişimi ve bu günkü konumunun tespiti, homojen ve heterojen katalizin temel prensipleri, kataliz reaksiyonlarının kinetiğini ve reaksiyon mekanizmalarının anlaşılması, katalizörlerin hazırlanması ve karakterizasyonları, katalizörlerin kullanım alanları ve sanayi uygulamaları, katalizörlerin kullanım şekilleri ve rejenerasyon işlemleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Katalizörlerin Tarihcesi. | Anlatım, | Sınav, |
2 | Katalizörlerin Temel Prensiplerinin Anlaşılması | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
3 | Homojen Katalizörlerin Çalışma Prensipleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Heterojen Katalizörlerin Çalışma Prensipleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Kataliz Reaksiyonlarının Kinetiğinin Anlaşılması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Geçiş Metal Bileşiklerinin Katalizdeki Yerinin Kavranılması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | Katalizörlerin Çalışma Prensiplerine Göre Sanayide Uygulanılış Şekillerinin Öğrenilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
8 | Katalizörlerin Kullanımında Uygulanan Şartların Ve Dikkate Alınması Gereken Şartların Belirlenmesi | ||
9 | Katalizörlerin Hazırlanma Tekniklerinin Öğrenilmesi. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Katalizin Tarihçesi Ve Bugünkü Durumu. | [1] Sayfa 3-21 |
2 | Endüstride Katalitik Proses. | [1] Sayfa 23-67 |
3 | Kataliz Reaksiyonlarının Kimyasal Kinetiği | [1] Sayfa 69-85 |
4 | Katalizde Bağlanma | [1] Sayfa 89-106 |
5 | Organo Metalik Komplekslerde Elementel Basamaklar | [1] Sayfa 106-123 |
6 | Yüzeylerde Elementel Reaksiyon Basamakları | [1] Sayfa 123-155 |
7 | Heterojen Kataliz | [1] Sayfa 159-194 |
8 | Geçiş Metal Kompleksleri İle Homojen Kataliz | [1] Sayfa 199-222 |
9 | ARASINAV | |
10 | Geçiş Metal Kompleksleri İle Homojen Kataliz | [1] Sayfa 222-246 |
11 | Katalitik Reaksiyon Uygulamaları. | [1] Sayfa 251-306 |
12 | Kataliz Desteklerinin Ve Zeolitlerin Hazırlanması | [1] Sayfa 306-332 |
13 | Destekli Katalizörlerin Hazırlanması | [1] Sayfa 335-360 |
14 | Spektroskopik Tekniklerle Kataliz Karakterizasyonları | [1] Sayfa 363-399 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Moulijn J.A., Van Leeuwen P.W.N.M, Van Santen R.A., Catalysis, Elsevier, 1993, Amsterdam |
Ders Kaynakları | 2] Gates Bruce C.,Catalytic Chemistry,John Willey & Sons, 1992, New York [3] Tsuji J., Transition Metal Reagents And Catalysis, John Willey & Sons, 2000, Chichester |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | ||||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | X | |||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Katalizörlerin Tarihcesi. | ||||||||||||
2 | Katalizörlerin Temel Prensiplerinin Anlaşılması | ||||||||||||
3 | Homojen Katalizörlerin Çalışma Prensipleri | ||||||||||||
4 | Heterojen Katalizörlerin Çalışma Prensipleri | ||||||||||||
5 | Kataliz Reaksiyonlarının Kinetiğinin Anlaşılması | ||||||||||||
6 | Geçiş Metal Bileşiklerinin Katalizdeki Yerinin Kavranılması | ||||||||||||
7 | Katalizörlerin Çalışma Prensiplerine Göre Sanayide Uygulanılış Şekillerinin Öğrenilmesi. | ||||||||||||
8 | Katalizörlerin Kullanımında Uygulanan Şartların Ve Dikkate Alınması Gereken Şartların Belirlenmesi | ||||||||||||
9 | Katalizörlerin Hazırlanma Tekniklerinin Öğrenilmesi. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |