Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İstatistik IST 104 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. GÜLBAHAR UZUNAY
Dersi Verenler Doç.Dr. CERCİS İKİEL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Doğal ve beşeri çevre ile ilgili sayısal verilerin toplanabilmesi, depolanabilmesi ve işlenebilmesi becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği İstatistiğin tanımı, kullanılan temel kavramlar, veri türleri ve toplama yöntemleri, verilerin düzenlenmesi, merkezi eğilim ölçüleri, dağılım ölçüleri, tahmin teorisi, korelasyon analizi, regresyon analizi ve indekslerin öğretilmesi hedeflenmektedir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Karar verme sürecinde kullanılacak olan verileri toplar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
2 İşletmede toplanan bu verileri ilgili kişilere sunmak üzere düzenli hale getirir ve bu verileri çeşitli grafik ortamlarında gösterir Anlatım, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
3 Merkezi eğilim ve dağılım ölçülerini kullanarak veri grubunun hangi değerler etrafında yoğunlaştığı ve nasıl dağılım özelliği gösterdiği konusu ile ilgili saptamalar yapar Anlatım, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
4 Araştırma yapılacak gruptan seçilen örneğe ait olan hangi fonksiyonların araştırmada kullanabileceğini belirler Anlatım, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
5 Araştırmaya ait olarak seçilen bu fonksiyonların hangisinin, hangi durumda kullanılmasının daha uygun olduğu ve birbirlerine göre üstünlüklerini belirler Anlatım, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
6 Karar verme sürecinde kullanılan değişkenler arasında ilişki kurar Anlatım, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İstatistiğin tanımı, değişken, ana kütle, birim, birim seçimi ve veri derleme türleri
2 İstatistikte seriler; zaman, mekân ve dağılma serileri, birikimli seriler, bileşik seriler ve bu serilerin grafik ortamında gösterilmesi
3 Duyarlı ortalamalar; aritmetik ortalama, tartılı aritmetik ortalama, geometrik ortalama ve kareli ortalama
4 Duyarlı olmayan ortalamalar; mod ve medyan
5 Değişim aralığı, standart sapma, değişim katsayısı, varyans
6 Tahmin teorisi
7 Hipotez testleri anlamlılık düzeylerinin belirlenmesi
8 Hipotez testleri anlamlılık düzeylerinin belirlenmesi
9 Ki-kare testi
10 Örnek uygulama çalışmaları
11 Korelasyon analizi
12 Regresyon analizi
13 İndeksler
14 Örnek uygulama çalışmaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Özer SERPER(2000), İstatistik I ve II, Ezgi Kitabevi.
İstatistik(2006), Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları.
Nemci GÜRSAKAL(2000), İstatistiğin ABCsi, Marmara Kitabevi.
Akif BAKIR ve Celal AYDIN(2006), İstatistik, Nobel Yayın Dağıtım.
Burhan ÇİL(2000), İstatistik, Detay Yayıncılık.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir.
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. X
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir.
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. X
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ara Sınav 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 159
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,36
Dersin AKTS Kredisi 6