| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Harita Bilgisi ve Uygulamaları | SBE 003 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Yoktur. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET UYMAZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı sosyal bilgiler eğitiminde harita kullanma bilgisi ve becerisini geliştirmektedir. |
| Dersin İçeriği | Harita; haritalama teknikleri; harita türleri ve kullanım alanları; sosyal bilgiler öğretimde harita ve harita kullanımı ile ilgili kavramlar; mekânı algılama becerisi öğretiminde harita kullanım uygulamaları; harita çizme ve haritanın öğretimde etkin kullanımına yönelik uygulama örnekleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Haritalarla ilgili temel kavramları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
| 2 | Harita türleri ve kullanım alanlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
| 3 | Sosyal bilgiler öğretiminde harita kullanımının önemini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
| 4 | Sosyal bilgiler dersi için harita hazırlar ve kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Harita ile ilgili kavramlar | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 2 | Haritalama teknikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 3 | Harita türleri ve kullanım alanları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 4 | Harita türleri ve kullanım alanları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 5 | Sosyal bilgiler öğretimde harita kullanımı | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 6 | Sosyal bilgiler öğretimde harita kullanımı | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 7 | ARA SINAV | |
| 8 | Mekânı algılama becerisi öğretiminde harita kullanım uygulamaları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 9 | Mekânı algılama becerisi öğretiminde harita kullanım uygulamaları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 10 | Harita çizme ve haritanın öğretimde etkin kullanımına yönelik uygulama örnekleri: Coğrafya haritaları çizimi ve kullanımı | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 11 | Harita çizme ve haritanın öğretimde etkin kullanımına yönelik uygulama örnekleri: Coğrafya haritaları çizimi ve kullanımı | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 12 | Harita çizme ve haritanın öğretimde etkin kullanımına yönelik uygulama örnekleri: Tarih haritaları çizimi ve kullanımı | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 13 | Harita çizme ve haritanın öğretimde etkin kullanımına yönelik uygulama örnekleri: Tarih haritaları çizimi ve kullanımı | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | * Doğanay, H., Coğrafyaya Giriş. 5. bs., Çizgi, Konya, 1999. * Ünaldı, Ü.E., Eğitim Fakültesi Öğrencileri Ve Öğretmenleri İçin Harita Bilgisi Ve Uygulamaları. Gazi kitabevi, Ankara, 2012. * Johnson, W. E., Mathematical Geography. E-Kitap Projesi, İstanbul 2014. * Bilgin, T., Genel Kartoğrafya I: Kartoğrafyanın Tarihçesi Projeksiyonlar- Harita Alma Ve Yapmanın Esasları. İstanbul Üniversitesi Yayınları; No: 1898, İstanbul, 1983. * Bilgin, T., Genel Kartoğrafya II : Harita Ve Diagramların Hazırlanışı Ve Çizimi : Temel Bilgiler Ve Metodlar. İstanbul Üniversitesi Coğrafya Enstitüsü, İstanbul, 1986. * Dorling, D. & Fairbairn, D., Mapping : Ways Of Representing The World. Longman, Essex, 1997. * Yıldız, F., Harita Çizimi (Çizgisel-Sayısal). 2 bs., Nobel Yayınları, Ankara, 1999. * Atalay, İ., Genel Fiziki Coğrafya. Genişletilmiş 6.Baskı, META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2006. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
| 2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | ||||||
| 3 | 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | ||||||
| 4 | 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | ||||||
| 5 | 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
| 6 | 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
| 7 | 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | ||||||
| 8 | 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | ||||||
| 9 | 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
| 10 | 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
| 11 | 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | X | |||||
| 12 | 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
| 13 | 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
| 14 | 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
| 15 | 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Haritalarla ilgili temel kavramları açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | Harita türleri ve kullanım alanlarını açıklar. | |||||||||||||||
| 3 | Sosyal bilgiler öğretiminde harita kullanımının önemini değerlendirir. | |||||||||||||||
| 4 | Sosyal bilgiler dersi için harita hazırlar ve kullanır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 93 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||