Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Nesne Yönelimli Analiz ve Tasarım | BSM 204 | 4 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | BSM 103 PROGRAMLAMAYA GİRİŞ BSM 102 NESNEYE DAYALI PROGRAMLAMA |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CELAL ÇEKEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. CELAL ÇEKEN, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Nur Banu Oğur |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilişim teknolojilerindeki hızlı ilerleme, son kullanıcı isteklerinin de sürekli olarak değişmesine neden olmaktadır. Bu istekleri karşılamak zorunda olan günümüz yazılımları için en maliyetli yazılım geliştirme yaşam döngüsü adımlarından biri bakım aşamasıdır. Bakım sürecinin iyileştirilmesi nesne yönelimli yazılım geliştirme paradigmasının ve onunla birlikte gelen analiz ve tasarım ilkelerinin iyi bir şekilde uygulanmasına bağlıdır. Ders kapsamında, karmaşık yazılım problemlerinin nesne yönelimli olarak analiz edilebilmesi ve tasarlanması için gerekli becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Yazılım Geliştirme Yaşam Döngüsü, Nesne Yönelimli Yazılım Geliştirme Paradigması, Birleştirilmiş Modelleme Dili (UML), Nesne Yönelimli Analiz, Sistem Tasarımı, Nesne Yönelimli Tasarım, Nesne Yönelimli Tasarım İlkeleri, Tasarım Desenleri, Model Görünüm Denetleyici (MVC) Mimari Deseni, Yazılımların Testi, Örnek Uygulamalar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Nesne yönelimli yazılım geliştirme paradigmasını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | UML ile modelleme yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Nesne yönelimli analiz ve tasarım yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Tasarım ilkelerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Tasarım desenlerini kullanabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı, Yazılım Geliştirme Yaşam Döngüsü | |
2 | Nesne Yönelimli Yazılım Geliştirme Paradigması | |
3 | Nesne Yönelimli Analiz: Birleştirilmiş Modelleme Dili (UML), Gereksinimlerin Belirlenmesi, Kullanım Durum Diyagramı | |
4 | Nesne Yönelimli Analiz: Kullanım Durumlarının Tanımlanması, Sıralama Şeması, Etkinlik Şeması, Durum Şeması | |
5 | Nesne Yönelimli Analiz: Nesnelerin Belirlenmesi, Sınıf Şeması, Nesneler Arası Bağıntılar | |
6 | UML Modellerinden Koda Dönüşüm | |
7 | Nesne Yönelimli Tasarım: Sistem Tasarımı | |
8 | Vize | |
9 | Nesne Yönelimli Tasarım İlkeleri: SOLID | |
10 | Tasarım Desenleri 1 | |
11 | Tasarım Desenleri 2 | |
12 | Model Görünüm Denetleyici (MVC) Mimari Deseni | |
13 | Yazılımların Testi | |
14 | Proje Sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | SABİS'e haftalık olarak yüklenecek ders notları Ders Uygulamaları: https://github.com/celalceken/NesneYonelimliAnalizVeTasarimDersiUygulamalari
|
Ders Kaynakları | Object-Oriented Software Engineering, Using UML, Patterns, and Java, 3rd Edition, by Bernd Bruegge and Allen H. Dutoit, Prentice-Hall, 2010 Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. Gamma, Helm, Johnson, Vlissides. 1995. Addison Wesley Head First Object-Oriented Analysis and Design, by Brett D. McLaughlin et al, O'Reilly Media, 2006. Head First Design Patterns, by Bert Bates et al, O'Reilly Media, 2009. Applying UML and Patterns - An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development, by Craig Larman, Prentice Hall, 2004, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Nesne yönelimli yazılım geliştirme paradigmasını kavrar | ||||||||||||
2 | UML ile modelleme yapabilir | ||||||||||||
3 | Nesne yönelimli analiz ve tasarım yapabilir | ||||||||||||
4 | Tasarım ilkelerini kavrar | ||||||||||||
5 | Tasarım desenlerini kullanabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |