| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Siyasi Coğrafya ve Türkiye Jeopolitiği | SBE 308 | 6 | 2 + 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Dersleri | Yoktur. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı siyasi coğrafyanın anlamını, içeriğini, fiziki, beşeri ve ekonomik etkenlerin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini, jeopolitik teorileri ve Türkiye’nin jeopolitik önemini kavratmaktır. |
| Dersin İçeriği | Siyasi coğrafyanın coğrafya bilimi içindeki yeri, mekansal analiz ve öğrenmeyi kolaylaştıran araç-gereçlerin kullanımı; Siyasi coğrafya, kıta ve ülkelerin öğrenilmesinde anahtar öğeler; haritalardan yararlanılarak enlem ilişkileriyle konumlandırma ve iklim kuşaklarıyla yeryüzü şekilleri ve doğal kaynakları belirleme; siyasi coğrafyada fiziki etmenler; konum, iklim, bitki örtüleri, yeryüzü şekilleri, ülke biçimleri, sınırları; siyasi coğrafyada beşerî etmenler; nüfus özellikleri, yerleşme biçimleri, ekonomik yapı; siyasi coğrafya kuramları (Büyük Orta Doğu Projesi, Uygarlıklar Çatışması Kuramı, küresel iklim değişikliği); coğrafi özelliklerden yararlanılarak siyasi coğrafya kuramı oluşturma; Türkiye’nin jeopolitiği, Dünya ve Türkiye’yi etkileyen ülke birlikleri; Türkiye’yi etkileyen siyasi coğrafya bölgeleri (Avrupa Birliği, Orta Doğu, Balkanlar, Kıbrıs, Kafkaslar ve Orta Asya); Dünya’yı ve Türkiye’yi etkileyen siyasi sorunlar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Siyasi coğrafyanın anlamını, içeriğini ve önemini genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
| 2 | Fiziki etmenlerin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
| 3 | Beşeri ve ekonomik etmenlerin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
| 4 | Bazı jeopolitik kuramları ve Türkiye’nin bu kuramlardaki yerini genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
| 5 | Türkiye'nin jeopolitik durumunu genel olarak değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
| 6 | Dersle ilgili bir konuda ödev hazırlar ve sunum yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Siyasi coğrafya, jeopolitik ve jeostrateji kavramları. Siyasi coğrafyanın coğrafya bilimi içindeki yeri. Mekansal analiz ve öğrenmeyi kolaylaştıran araç-gereçlerin kullanımı | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 2 | Kıta ve ülkelerin öğrenilmesinde anahtar öğeler. Haritalardan yararlanılarak enlem ilişkileriyle konumlandırma ve iklim kuşaklarıyla yeryüzü şekilleri ve doğal kaynakları belirleme | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 3 | Siyasi coğrafyada fiziki etmenler: Konum. İklim. Bitki örtüleri. Yeryüzü şekilleri. Ülke biçimleri ve sınırları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 4 | Siyasi coğrafyada beşerî etmenler: Nüfus özellikleri. yerleşme biçimleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 5 | Siyasi coğrafyada ekonomik etmenler: Tarım ve Hayvancılık. Madenler. Enerji Kaynakları. Ormanlar. Sanayi. Turizm. Ulaşım. Ticaret | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 6 | Siyasi coğrafya teorileri: Kara Hâkimiyet Teorisi. Kenar Kuşak Hâkimiyet Teorisi. Deniz Hâkimiyet Teorisi. Hava Hâkimiyet Teorisi | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 7 | ARA SINAV | |
| 8 | Siyasi coğrafya teorileri: Kuşatma Teorisi. Yeni Domino Taşları Teorisi. Tarihin Sonu Teorisi. Medeniyetler Çatışması Teorisi | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 9 | Siyasi coğrafya teorileri: Medeniyetler Bütünleşmesi Teorisi. Büyük Satranç Tahtası Teorisi. Eksen Ülkeler Hâkimiyet Teorisi. Büyük Ortadoğu Projesi | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 10 | Coğrafi özelliklerden yararlanılarak siyasi coğrafya kuramı oluşturma | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 11 | Türkiye’nin siyasi coğrafyasını etkileyen bölgeler: Avrupa Birliği. Orta Doğu. Balkanlar | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 12 | Türkiye’nin siyasi coğrafyasını etkileyen bölgeler: Kıbrıs. Kafkaslar. Orta Asya | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 13 | Dünya’yı ve Türkiye’yi etkileyen siyasi sorunlar | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 14 | Dünya’yı ve Türkiye’yi etkileyen siyasi sorunlar | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | * Akengin, H., Siyasi Coğrafya İnsan ve Mekan Yönetimi. Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2010. * Özey, R., Dünya ve Türkiye Ölçeğinde Siyasi Coğrafya. Genişletilmiş. 7. baskı., Aktif Yayınevi, İstanbul, 2010. * Özey, R., Dünya ve Türkiye Ölçeğinde Siyasi Coğrafya. Aktif Yayınevi, İstanbul, 2008. * Arıbaş, K., Küresel Çağda Siyasi Coğrafya. Çizgi Kitabevi, Konya, 2007. * Göney, S., Siyasî Coğrafya. İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1993. * Göney, S., Siyasi Coğrafya (2.Cilt). İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1993. * Arıbaş, K., Hispanya: Siyasi Coğrafya. Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya, 2009. * Günel, K., Coğrafyanın Siyasal Gücü. 4. bs., Çantay Kitabevi, İstanbul, 2008. * Armaoğlu, F., 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi 1914-1995. 17. Baskı, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2010. * İlhan, S., Jeopolitik Duyarlılık. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Ankara, 1989. * Özey, R., Küresel Silahlanma: Dünyanın Silah Depoları. Aktif Yayınevi, İstanbul, 2007. * Karluk, S. R., Avrupa Birliği Kuruluşu, Gelişmesi, Genişlemesi, Kurumları. 11. Baskı, Beta, İstanbul, 2014. * Karluk, S. R., Küreselleşen Dünyada Uluslararası Kuruluşlar. 7. Baskı, Beta, İstanbul, 2014. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
| 2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | ||||||
| 3 | 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | ||||||
| 4 | 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | ||||||
| 5 | 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
| 6 | 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
| 7 | 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | ||||||
| 8 | 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | ||||||
| 9 | 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
| 10 | 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
| 11 | 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | X | |||||
| 12 | 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
| 13 | 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
| 14 | 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
| 15 | 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Siyasi coğrafyanın anlamını, içeriğini ve önemini genel olarak açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | Fiziki etmenlerin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini genel olarak açıklar. | |||||||||||||||
| 3 | Beşeri ve ekonomik etmenlerin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini genel olarak açıklar. | |||||||||||||||
| 4 | Bazı jeopolitik kuramları ve Türkiye’nin bu kuramlardaki yerini genel olarak açıklar. | |||||||||||||||
| 5 | Türkiye'nin jeopolitik durumunu genel olarak değerlendirir | |||||||||||||||
| 6 | Dersle ilgili bir konuda ödev hazırlar ve sunum yapar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 15 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 59 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||