Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Siyaset Bilimi SBE 102 2 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK
Dersi Verenler Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Siyaset biliminin tanımına yönelik farklı yaklaşımları ortaya koymak; iktidar, meşruiyet, otorite, devlet ve demokrasi kavramlarını analiz etmek; kavram ve kuramları somut siyasal kurum ve süreçlere uygulamaktır. Bu süreçte öğretmen adaylarına birey ve devletin birbirlerine karşı hak ve sorumluluklarından bahsedilerek, sosyal bilgiler eğitiminin en temel dinamiklerinden biri olan aktif vatandaşlığa vurgu yapılacaktır. 

Dersin İçeriği

Siyaset bilimini disiplininin ana çalışma kavramı olan iktidar kavramı değişik anlam, form ve mekanizmaları örnek alınarak irdelenecektir. Dünya genelinde siyasi yaklaşım ve modellere değinilecektir.  Bunların tarihsel ve toplumsal gelişme süreçleri üzerinde durulacaktır . Yönetim anlayışları kapsamında ülkemizdeki mevcut anayasal düzende konuşulacak ve bilinçli vatandaşlık sürecine katkı sağlanacaktır. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Siyaset biliminin farklı tanımlarını bilir ve bu tanımların birbiriyle ilişkisini saptar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Siyasi düşünceler tarihi bağlamında siyaset biliminin geleneksel olarak hangi konularla ilgilendiğini ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Siyaset biliminin kapsamına giren çağdaş konuların neler olduğunu irdeler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
4 Özellikle iktidarın doğasının ve devletin bir örgüt olarak neleri ifade ettiğini elindeki ölçütlere göre eleştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Demokrasinin anlamını kavrar ve çağdaş demokrasinin ayırt edici unsurlarını farklı şekli ile tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Siyasal hayatın aktörlerinin neler olduğunu bilir ve siyasal hayata katılımı, katılma biçimlerini ve katılımı etkileyen faktörleri ilişkilendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Bürokrasinin tarihsel gelişimi betimler ve Türkiye açısından farklılaşan yerinin arkasındaki faktörleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
8 Seçim dönemlerinde üzerinde çokça konuşulan seçim tekniklerinin neler olduğunu mukayeseli olarak kavrar ve çağdaş demokratik dünyada hangi seçim tekniğinin daha çok tercih edildiğini örneklerle ortaya koyar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
9 Aktif ve etkili vatandaşlığın ne olduğunu kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin konusu ve amacı ve yöntemi, siyaset biliminin tanımı ve siyasi düşünceden farkı siyaset bilimine tarihsel bir perspektiften bakmak
2 Kapsam, yöntem ve teknikler,İktidar ve siyasal iktidar
3 Devlet, siyasal sistemler, Sosyal tabakalaşma.
4 Demokrasi: Kavram, tarihsel gelişimi ve ilkeleri, demokrasinin temel nitelikleri ve uygulamada demokrasi
5 Demokrasi modelleri ve Türkiyede demokrasi; siyasi kültür ve Türk siyasi kültürü
6 Siyasal hayatın aktif aktörü olarak birey; siyasal toplumsallaşma, bireyin siyasal hayata katılması
7 Siyasal partiler, Türkiye'deki geçmişi ve günümüz.
8 Baskı grupları ve Kamuoyu (parti, sendika, STK)
9 ARASINAV
10 Bürokrasi ve hiyerarşi (Türk Tarihindeki dönüşüm)
11 Seçim sistemleri ve tarihsel gelişimi.
12 Türkiyede seçimler ve sistemler.
13 Modernite-postmodernite ve siyaset bilimi
14 Küresel siyaset ve aktif, etkili vatandaşlık, çok perspektiflilik.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul,.

Kapani, Münci (1988), Politika Bilimine Giriş, Bilgi Yay, Ankara.

Öktem, Niyazi. Ahmet Ulvi Türkbağ, (2003), Felsefe, Sosyoloji, Hukuk ve Devlet, Der Yay. İstanbul.

Ökten, Kaan H. (2003), Reformasyon Dönemi Siyasal ve Dinsel Düşünce Tarihine Giriş, Alfa Yay. İstanbul.

Özlem, Doğan. (2008), Felsefe ve Doğa Bilimleri, Doğu Batı Yayınları ,Ankara.

Şenel, Alaeddin, (1998),  Çağdaş Siyasal Akımlar, İmaj Yayıncılık,

Yayla, Atilla. (1999),  Siyaset Teorisine Giriş, Siyasal Kitabevi, Ankara, 1999.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. X
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. X
3 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar.
4 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
5 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. X
6 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
8 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
9 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir X
10 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
11 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir X
12 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
15 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 2 32 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 16 16
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 1 1
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 87
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,48
Dersin AKTS Kredisi 3