Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgilerin Temelleri SBE 101 1 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK
Dersi Verenler Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Sosyal bilimleri ve sosyal bilgileri karşılaştırarak farkını ortaya koymak ve Sosyal bilimlere ait temel kavramlarını açıklamak; Sosyal bilimlerin birbirleriyle ilişkilerini açıklamak; Sosyal bilgilerin tarihi, felsefi ve eğitsel temellerini açıklamaktır.

Dersin İçeriği

Sosyal bilimler ve sosyal bilgiler kavramları; sosyal bilimlerde bilgi;sosyal bilimlerin temel kavramları; başlıca sosyal bilimler ve birbirleriyle ilişkileri; sosyal bilgilerin tarihi gelişimi; sosyal bilgiler programlarının geliştirilmesinde sosyal bilimlerin rolü; sosyal bilgiler öğretiminin felsefi, eğitsel ve tarihsel temelleri; sosyal bilgiler gelenekleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal bilgiler ve sosyal bilimlerin temel kavramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Sosyal bilimlerin birbirleriyle ilişkini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 Sosyal bilimlerin ve sosyal bilgilerin tarihi gelişimini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 Sosyal bilgiler programlarının geliştirilmesinde sosyal bilimlerin rolünü değerlendirir.. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
5 Sosyal bilgiler öğretiminin felsefi, eğitsel ve tarihsel temellerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
6 Sosyal Bilgiler öğretiminde temel ilkeler, gelenek ve yaklaşımları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
7 Sosyal Bilgilerde sosyal bilimlerin yeri ve önemini açıklar Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler Kavramları
2 Sosyal Bilimlerin Tarihsel Gelişimi
3 Sosyal Bilgilerin Tarihsel Gelişimi
4 Sosyal Bilgiler Programı
5 Sosyal Bilgilerin Felsefi Temelleri
6 Sosyal Bilgiler Öğretiminde Temel İlkeler, Gelenek ve Yaklaşımlar
7 Sosyal Bilgilerde Tarih ve Coğrafyanın Yeri ve Önemi
8 Sosyal Bilgilerde Sosyoloji ve Psikolojinin Yeri ve Önemi
9 Sosyal Bilgilerde Uluslararası İlişkiler, Hukuk, Vatandaşlık ve İnsan Haklarının Yeri ve Önemi
10 Sosyal Bilgilerde İletişimin Yeri ve Önemi
11 Sosyal Bilgiler ve Yerel Toplum Çalışmaları
12 Sosyal Bilgilerde Sanat ve Müzelerin Yeri ve Önemi
13 Sosyal Bilgilerde Ekonominin Yeri ve Önemi
14 Sosyal Bilgilerde Arkeoloji ve Antropolojinin Yeri ve Önemi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1]. İsmail Hakkı Demircioğlu (2007), Sosyal Bilgilerin Temelleri, Ankara: Pegem A Yayınları.
[2]. Cemil Öztürk (2006), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Pegem A Yayınları.
[3]. Münci Kapani (2000), Politika Bilimine Giriş, Ankara: Bilgi Yayınevi
[4]. Kıroğlu, K. (2008). Yeni İlköğretim Programları (1-5. Sınıflar)
[5]. Nuri Köstüklü (1999).Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi, Ankara: Günay Ofset.
[6]. Refik Turan, Kadir Ulusoy (2011). Sosyal Bilgilerin Temellleri, Ankara: Pegem Akademi.
[7]. Ali Sinan Bilgili (2009). Sosyal Bilgilerin Temelleri, Ankara: Pegem Akademi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. X
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. X
3 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. X
4 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
5 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
8 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar X
9 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir
10 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
11 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir
12 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
15 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 4 40
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 2 2
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 91
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,64
Dersin AKTS Kredisi 4