Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Alan Seç III: Eski Türk Edebiyatında Metin İnceleme. TRE 420 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET GEDİZLİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Eski Türk Edebiyatı derslerinde metin incelemelerine giriş, eski Türk edebiyatını öğretimini öğrenmek, eski edebiyatta nazım biçimlerinin her birini, yapıları ve özellikleriyle birlikte anlamak ve tanımak, metinlerin taşıdıkları anlamları doğru ve etkin bir biçimde kavramak, şairin veya okurun metni oluştururkenki amacını anlamak, metinlerin insanların kişiliklerinin, tercihlerinin ve bakış açılarının üzerindeki etkisini görmek, metinlerin yazarlarının ilgilerine ve bakış açılarına göre nasıl ustalıkla oluşturulduğunu okuyucuların algılamalarına bakarak kavramaya çalışmak
Dersin İçeriği Metin incelemesi nedir? Eski Türk edebiyatından ne anlıyoruz?, Metin incelemenin amacı ve süreci, Eski Türk edebiyatında metin tipleri: Nazım ve nesir, Metnin yapısı Kaç türlü metin incelemesi yapılabilir? , Şiir ve nesrin incelenmesi arasındaki farklar, Metinlerarası ve yazım, metinlerle ilgili sorunlar ve türler, Metin incelemelerinin tarihi ve bu konuda yazılan kitap ve makaleler, Metin incelemesi uygulamalarına giriş, Metin incelemesi uygulaması (Erken dönem Türk edebiyatı-XIII-XIV Asır), Metin incelemesi uygulaması (XV Asır), Metin incelemesi uygulaması (XVI Asır), Metin incelemesi uygulaması (XVI Asır), Metin incelemesi uygulaması (XVII Asır), Metin incelemesi uygulaması (XVII Asır)
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eski Türk edebiyatı metinlerinin yapı ve özelliklerini anlarlar. Soru-Cevap, Anlatım, Sınav , Ödev,
2 Eski Türk edebiyatı metinlerinin taşıdıkları anlamları doğru ve etkin biçimde anlatır. Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sınav ,
3 Bir gazeli okuyup yorumlayabilirler. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Bir metinden yola çıkarak bir deneme/kompozisyon yazabilirler. Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
5 Bir şiiri, sözlük ve diğer kaynakları kullanarak bir başkasına açıklayabilir. Alıştırma ve Uygulama, Ödev, Sınav ,
6 Klasik şiir ile modern bir şiir karşılaştırmasını yapabilir. Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Metin incelemesi nedir? Eski Türk edebiyatından ne anlıyoruz?
2 Metin incelemenin amacı ve süreci
3 Eski Türk edebiyatında metin tipleri: Nazım ve nesir.
4 Metnin yapısı. Kaç türlü metin incelemesi yapılabilir?
5 Şiir ve nesrin incelenmesi arasındaki farklar
6 Metinlerarası ve yazım, metinlerle ilgili sorunlar ve türler
7 Metin incelemelerinin tarihi ve bu konuda yazılan kitap ve makaleler.
8 Metin incelemesi uygulamalarına giriş
9 Ara Sınav
10 Metin incelemesi uygulaması (Erken dönem Türk edebiyatı-XIII-XIV. Asır, XV. Asır).
11 Metin incelemesi. uygulaması (XVI. Asır)
12 Metin incelemesi uygulaması (XVI. Asır).
13 Metin incelemesi uygulaması (XVII. Asır).
14 Metin incelemesi uygulaması (XVII. Asır).
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları ŞENTÜRK, Atilla (1999), Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul: Yapı-Kredi Yayınları.
SARAÇ, Yekta (2000), Klasik Edebiyat Bilgisi Belagat, İstanbul: Bilimevi Kitabevi
TARLAN, Ali Nihad (1937, Metinler Şerhine Dair, İstanbul: Suhulet Matbaası.
İZ, Fahir Eski Türk Edebiyatında Nazım ve Nesir, Ankara: Akçağ Yayınları
DEMİREL, Şener,(2005) Tahirü?l-Mevlevi (Olgun)?dan metin şerhi örnekleri, Ankara: Araştırma Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) X
3 Edebiyat alanının temel kavramlarını, Edebiyat Bilgi ve Kuramlarını ve Edebi Akımların özelliklerini öğrenir, metinler üzerinde uygular. (Alan Bilgisi)
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar ve bu aşamalarda yer alan gelenek ve değerleri fark eder. (Alan Bilgisi)
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.(Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi)
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 1 1
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 1 1
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5