Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zihin Engellilere Okuma-Yazma Öğretimi ZEE 301 5 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler

Yoktur.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. DAMLA ALTIN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla ALTIN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Zihin engelli öğrenciye ses temelli ve cümle yöntemiyle okuma yazma öğretimi hususunda uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak

Dersin İçeriği

Dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma-yazma öğrenme alanları tanım ve süreçleri ile öğrenme alanları arasındaki ilişki, Türkçenin özellikleri, bu özelliklerin ilkokuma ve yazma öğretimine etkisi; ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, birinci sınıf öğretmeninin ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilkokuma ve yazma öğretiminde verimsizlik-başarısızlık nedenleri, ilkokuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler(özellik ve etkileri, bu araçların seçimi, oluşturulması ve kullanımı); ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları); ses temelli cümle yöntemi( tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), ses temelli cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda zihinsel yetersizliği olanlara okuma ve yazma öğretimi uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlköğretim Türkçe Dersi Programını (I-II) tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Programın temel yaklaşımını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 İlk Okuma-Yazma dersinde uygun yaklaşımı uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 İlk okuma yazma programın içeriğini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 İlk Okuma-Yazma Öğretiminde Ses Temelli Cümle Yöntemini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 İlk Okuma-Yazmaya Hazırlıkta etkinlikleri planlar. Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
7 Ses grupları, heceler, kelimeler ve cümleleri nasıl oluşturacağını ve bunları öğrencilere nasıl öğreteceğini gösterir. Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İlköğretim programlarının değerlendirilmesi Ders notları-ilgili slaytlar
2 İlköğretim programında ilk okuma-yazma öğretimi Ders notları-ilgili slaytlar
3 Okumaya giriş, okuma ve yazmanın temel amaçları Ders notları-ilgili slaytlar
4 Okuma yaklaşımları Ders notları-ilgili slaytlar
5 Okumaya hazır oluşlulukla ilgili faktörler Ders notları-ilgili slaytlar
6 Okuma ve yazma içerisinde kavram alanları (Okuma stratejileri-yazı yazma süreci ve yazılı ürünler) Ders notları-ilgili slaytlar
7 Okuma yazma ve dil gelişiminde ailenin rolü Ders notları-ilgili slaytlar
8 Yazma, yazmaya etki eden unsurlar Ders notları-ilgili slaytlar
9 Ara Sınav Ders notları-ilgili slaytlar
10 Okuma yazma yöntemleri, ilk okuma yazmaya hazırlık, ilk okuma ve yazmaya başlama Ders notları-ilgili slaytlar
11 Zihinsel yetersizliği olanlara yönelik okuma yazma öğretimi uygulamaları Ders notları-ilgili slaytlar
12 Zihinsel yetersizliği olanlara kelime öğretimi Ders notları-ilgili slaytlar
13 Zihinsel yetersizliği olanların kelime dağarcığını geliştirme yolları Ders notları-ilgili slaytlar
14 Final sınavı Ders notları-ilgili slaytlar
Kaynaklar
Ders Notu

İlgili ders notu

Ders Kaynakları


Akyol, H. (1997). Ögrenme Güçlügü Olan Çocuklara Okuma Yazma Ögretimi. Milli Egitim. Ekim- Kasım- Aralık. Sayı,136
Bilgic, E. (2016)  Özel Eğitimde Okuma - Yazma Öğretimi. (Ed. Hasan Avcıoğlu), Ankara: Eğiten Kitap.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 10
2. Ödev 10
3. Ödev 10
4. Ödev 10
5. Ödev 10
6. Ödev 10
7. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 70
1. Final 30
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 8 16
Ödev 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6