Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları | ZEE 207 | 3 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ahmet Fidan |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının hazırlanması hususunda uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Öğretim programının öğeleri, bireyselleştirilmiş eğitim programı nedir, nerede ve kimler tarafından geliştirilir, özel eğitim alanında program geliştirmeye ve var olan programları uyarlamaya neden gerek vardır, bireyselleştirilmiş eğitim programlarının öğeleri ve geliştirilmesi, öğrencilerin değerlendirilmesi, varolan performans düzeyinin belirlenmesi, uzun ve kısa dönemli amaçların belirlenmesi ve yazılması, özel eğitim ve destek hizmetlerin belirlenmesi, tüm hizmet planları, aile hizmet planları ve geçiş planları, uzun ve kısa dönemli amaçları yıla yayma. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bireyselleştirilmiş eğitim programlarında ekip çalışmaları hakkında bilgi verir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
2 | Özel gereksinimli olan çocukları değerlendirir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Özel gereksinimli çocukların varolan performans düzeyini belirler | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Özel gereksinimli öğrencilerin gelişimlerinin kaydedilmesi hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Özel eğitimde ek hizmet türlerini ve her birinin özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, |
6 | Bireyselleştirilmiş eğitim programları hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Görevi, Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bireyselleştirilmiş eğitim programları | Kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Erken özel eğitim hizmetleri ve özel gereksinimli çocukların farkına varılması | Kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Bep da ekip çalışmalarına yer verilmesi | Kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Özel gereksinimli olan çocukları değerlendirme | Kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Varolan performans düzeyini belirlenmesi ve yazılması | Kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Uzun ve kısa dönemli amaçların belirlenmesi ve yazılması | Kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Kavram ve beceri analizleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Tüm hizmet planı BEP ve öğretim uyarlamaları | Kaynakların ilgili bölümleri |
9 | ARASINAV | Kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Özel eğitim ve ek hizmetler | Kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Hizmet verenler arasında koordinasyon | Kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Gelişimin kaydedilmesi ve öğretimin gözlenmesi | Kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Programdan programa geçiş | Kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Final Sınavı | Kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Avcıoğlu H. (2015) A'dan Z' ye BEP Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının Geliştirilmesi. Ankara: Vize Yayınları. Bilgic, E. (2016) Özel Eğitimde Okuma - Yazma Öğretimi. (Ed. Hasan Avcıoğlu), Ankara: Eğiten Kitap. Gürsel,O. (2006) Bireyselleştirilmiş Eğitim Programların Geliştirilmesi. Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
|
Ders Kaynakları | Gürsel, O. (2005). Uzun ve kısa dönemli amaçların belirlenmesi ve yazılması. O. Gürsel (Ed.). Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının geliştirilmesi içinde (81- 98). Eskişehir; Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını No:794. AVCIOĞLU, H. (2011). Zihin engelliler sınıf öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlamaya ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 12(01), 039-053. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 40 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 2 | 7 | 14 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |