| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Zihin Engelliler ve Eğitimi | ZEE 102 | 2 | 3 + 0 | 3 | 8 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Damla ALTIN |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Dersin amacı zihin engeli ve zihin engelli bireylerin eğitim uygulamaları hakkında kuram ve uygulamadaki temel bilgileri kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | ZY tanımlarının kuramsal temelleri, sınıflama, yaygınlık, zekanın değerlendirilmesi, uyumsal davranışların değerlendirilmesi, Zy'nin nedenleri ve önleme, ZY'nin olan bireylerin özellikleri ve eğitim olanakları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Zihin engelinin farklı tanımlarını ve tanı ölçütlerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
| 2 | Zihin engelinin yaygınlığı ve sınıflandırmasını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 3 | Zihin engellilerin değerlendirme süreçlerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Zihin engelinin nedenlerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
| 5 | Zihin engelli bireylerin eğitsel ve davranışsal özelliklerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav , |
| 6 | Zihin engelli bireylerin eğitsel yerleştirme ilkelerini ve olanaklarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 7 | Zihin engelli bireylerin eğitim içeriklerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 8 | Zihin engelli bireyler için gerekli ek hizmetleri örnekler üzerinden değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Zihin engelliler ve eğitimlerinin tarihçesi | Ders notları-ilgili kaynaklar |
| 2 | Zihin engelinin tanımı, yaygınlık ve sınıflandırılması | Ders notları-ilgili kaynaklar |
| 3 | Zihin yetersizliğinin nedenleri | Ders notları-ilgili kaynaklar |
| 4 | Zihin engellilerin değerlendirilmesi ve tanılanması | Ders notları-ilgili kaynaklar |
| 5 | Zihin engellilerin değerlendirilmesi ve eğitsel yerleştirme | Ders notları-ilgili kaynaklar |
| 6 | Hafif düzeyde zihin yetersizliği olan bireylerin eğitimi | Ders notları-ilgili kaynaklar |
| 7 | Orta ve ileri düzeyde zihin yetersizliği olan bireylerin eğitimi | Ders notları-ilgili kaynaklar |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Zihin engellilerin eğitiminde bilimsel dayanaklı uygulamalar | Ders notları-ilgili kaynaklar |
| 10 | Zihin engellilerin eğitiminde ek destekler ve hizmetler | Ders notları-ilgili kaynaklar |
| 11 | Zihin engellilerle ilgili yasal düzenlemeler | Ders notları-ilgili kaynaklar |
| 12 | Zihin engelli bireylerin ailelerinin eğitimi | Ders notları-ilgili kaynaklar |
| 13 | Zihin engelli yetişkinler ve mesleki eğitim | Ders notları-ilgili kaynaklar |
| 14 | FİNAL SINAVI |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim elemanı tarafından dönem içinde sunulan notlar. |
| Ders Kaynakları | Eripek. S. (2009. Zihinsel yetersizlikleri olan çocuklar. Ankara: Maya Akademi. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Zihin engelinin farklı tanımlarını ve tanı ölçütlerini analiz eder. | |||||||||||||||
| 2 | Zihin engelinin yaygınlığı ve sınıflandırmasını açıklar. | |||||||||||||||
| 3 | Zihin engellilerin değerlendirme süreçlerini analiz eder. | |||||||||||||||
| 4 | Zihin engelinin nedenlerini tartışır. | |||||||||||||||
| 5 | Zihin engelli bireylerin eğitsel ve davranışsal özelliklerini değerlendirir. | |||||||||||||||
| 6 | Zihin engelli bireylerin eğitsel yerleştirme ilkelerini ve olanaklarını değerlendirir. | |||||||||||||||
| 7 | Zihin engelli bireylerin eğitim içeriklerini analiz eder. | |||||||||||||||
| 8 | Zihin engelli bireyler için gerekli ek hizmetleri örnekler üzerinden değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 14 | 14 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 193 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 8 | ||