| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı Davranış Analizi | ZEE 201 | 3 | 4 + 0 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitime Giriş |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ahmet FİDAN |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin, Uygulamalı Davranış Analizi (UDA) hakkında bilgi kazanmaları, davranış değiştirme planı hazırlayabilmeleri ve uygulayabilmeleri, UDA´ya dayalı öğretim yöntemlerini açıklayabilmeleri |
| Dersin İçeriği | UDA´ya dayalı öğretim ve davranış değiştirme yöntemleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Uygulamalı davranış analizini ve özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Sınav , |
| 2 | Davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
| 3 | Davranışsal amaç yazar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 4 | UDA´ya dayalı öğretim yöntemlerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| 5 | UDA'ya dayalı davranış değiştirme tekniklerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 6 | UDA'ya dayalı davranış değiştirme planı hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| 7 | UDA´ya dayalı davranış değiştirme planlarını analiz eder. | Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Davranışçı yaklaşım | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 2 | UDA tarihçe, genel ilkeler | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 3 | UDA avantaj ve dezavantajları | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 4 | Davranışsal amaç yazma | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 5 | Hedef davranış belirleme ve tanımlama | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 6 | Hedef davranış belirleme ve tanımlama | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 7 | Hedef davranış ölçme ve kaydetme | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 8 | UDA´ya dayalı davranış değiştirme yöntemleri | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 9 | ARA-SINAV | |
| 10 | UDA´ya dayalı uygun olmayan davranışı önleme yöntemleri | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 11 | UDA´ya dayalı uygun davranış arttırma yöntemleri | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 12 | UDA´ya dayalı uygun olmayan davranış azaltma yöntemleri | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 13 | UDA´ya dayalı öğretim yöntemleri | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 14 | Davranış değiştirme planlarının tartışılması | Ders notları-ilgili slaytlar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Derse ilişkin notlar |
| Ders Kaynakları | Anadolu Üniversitesi Yayınları (2003). Davranış ve Öğretim Sorunu Olan Çocukların Eğitimi |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Uygulamalı davranış analizini ve özelliklerini açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | Davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini karşılaştırır. | |||||||||||||||
| 3 | Davranışsal amaç yazar. | |||||||||||||||
| 4 | UDA´ya dayalı öğretim yöntemlerini tartışır. | |||||||||||||||
| 5 | UDA'ya dayalı davranış değiştirme tekniklerini analiz eder. | |||||||||||||||
| 6 | UDA'ya dayalı davranış değiştirme planı hazırlar. | |||||||||||||||
| 7 | UDA´ya dayalı davranış değiştirme planlarını analiz eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 35 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 5 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||