| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslam’Da Mistik Düşünce Yaklaşımları | DAO 253 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALİ VASFİ KURT |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Tasavvuf Düşüncesi içinde ortaya konulan, Allah, varlık ve kainat telakkisi ile ilgili felsefi yaklaşım ve değerlendirmeleri sunmaktır. |
| Dersin İçeriği | Tasavvufun mahiyeti, metodu, dönemleri, okulları. Tasavvufi bilginin ortaya çıkışı, işleyiş süreci ve temel karekterleri.Sufilerin tevhid anlayışı, Sufilerin sevgi ve bilgi alanındaki tavırları ve Felsefi tasavvufun temsilcileri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mistisizm, mistisizmin özellikleri ve tasavvuf-mistisizm arasındaki farkları anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Tasavvufun mahiyeti ve metodunu açıklar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
| 3 | Sufilerin bilgi (marifet) alanındaki tavırlarını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Tasavvufi bilginin ortaya çıkışı, işleyiş süreci ve temel karekterleri ile ilgili görüşleri analiz eder. | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav , |
| 5 | Tasavvufi düşüncede yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 6 | Tasavvufi düşüncede yer alan unsurları değerlendirir. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Mistisizm, mistisizmin özellikleri ve tasavvuf-mistisizm arasındaki farklar | |
| 2 | Tasavvufun mahiyeti ve metodu | |
| 3 | Tasavvufun dönemleri ve okulları | |
| 4 | Tasavvuf ve Felsefe ilişkisi (Sufi İdrak) | |
| 5 | Felsefi tasavvuf kavramı, Felsefi tasavvufun özellikleri ve konuları | |
| 6 | Sufilerin Tevhid anlayışları | |
| 7 | Sufilerin ilahi sevgi alanındaki tavırları | |
| 8 | Sufilerin bilgi (marifet) alanındaki tavırları | |
| 9 | Tasavvufi bilginin ortaya çıkışı, işleyiş süreci ve temel karekterleri | |
| 10 | Tasavvufta varlık ve varlığın mertebeleri | |
| 11 | Felsefi tasavvufun temsilcileri: Suhreverdi | |
| 12 | Felsefi tasavvufun temsilcileri: İbn Arabi | |
| 13 | Felsefi tasavvufun temsilcileri: İbn Seb’in | |
| 14 | Felsefi tasavvufun diğer temsilcileri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Sunar, C., (1974) Tasavvuf Felsefesi veya Gerçek Felsefe, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Ankara Aydın, H., (1976), Muhasibi´nin Tasavvuf Felsefesi: İnsan Psikoloji Bilgi Ahlak Görüşü, Pars Matbaa, Ankara. Afifi, E. A., (1999), Muhyiddin İbnü´l-Arabi´nin Tasavvuf Felsefesi (trc. Mehmet Dağ), Kırkambar Yayınları, İstanbul. Kartal, A., (2003), Abdülkerim Cili: Hayatı, Eserleri, Tasavvuf Felsefesi, İnsan Yayınları, İstanbul. Uludağ, S., (1995), İslam Düşüncesinin Yapısı, İstanbul. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. | ||||||
| 1 | Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. | X | |||||
| 2 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
| 2 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | X | |||||
| 3 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. | X | |||||
| 3 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. | X | |||||
| 4 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. | ||||||
| 4 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. | X | |||||
| 5 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. | ||||||
| 5 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 6 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 7 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. | ||||||
| 7 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. | X | |||||
| 9 | Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. | X | |||||
| 9 | Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. | X | |||||
| 10 | Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | X | |||||
| 10 | Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | X | |||||
| 11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. | X | |||||
| 12 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | X | |||||
| 12 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Mistisizm, mistisizmin özellikleri ve tasavvuf-mistisizm arasındaki farkları anlatır. | ||||||||||||||||||||||
| 2 | Tasavvufun mahiyeti ve metodunu açıklar | ||||||||||||||||||||||
| 3 | Sufilerin bilgi (marifet) alanındaki tavırlarını yorumlar. | ||||||||||||||||||||||
| 4 | Tasavvufi bilginin ortaya çıkışı, işleyiş süreci ve temel karekterleri ile ilgili görüşleri analiz eder. | ||||||||||||||||||||||
| 5 | Tasavvufi düşüncede yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır. | ||||||||||||||||||||||
| 6 | Tasavvufi düşüncede yer alan unsurları değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 93 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||