Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Vergi Psikolojisi ve Mali Sosyoloji | UML 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET EMİN ALTUNDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET EMİN ALTUNDEMİR, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Işıl Ayas, Arş. Gör. Tunç İnce |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Vergi psikolojisi, vergilere karşı tepkiler ve psikolojik vergi modelleri analizini gerçekleştirmek. |
Dersin İçeriği | günümüzde vergi mükelleflerinin ödediği vergiyi etkileyen çeşitli sosyolojik, psikolojik faktörler ele alınacak ve bu faktörlerin merkezi bütçeye dolayısıyla da toplumsal yaşama ne gibi etkilerinin olduğu ileri düzeyde değerlendirilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Vergi ödeme faktörleri bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Vergi kaçırma ? vergiden kaçınma, kayıt dışı ekonomi, Vergi direnci, fayda-maliyet analizi, vb. kavramların günümüzün ekonomik ve toplumsal hayatındaki önemini kavrar ve yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Fayda-maliyet analizi yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | vergiye karşı psikolojik tepkileri tasvir eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Eşitlik, sınırlı rasyonellik gibi kavramları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Vergi ahlakını etkileyen faktörleri analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Vergi etiğini etkileyen faktörleri yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Vergileme ilkelerinin özellikleri | Kitaplardaki ilgili bölümler |
2 | Algılanan vergi adaleti | Kitaplardaki ilgili bölümler |
3 | Algılanan vergi yükü | Kitaplardaki ilgili bölümler |
4 | Kamu harcamalarının algılanan faydası | Kitaplardaki ilgili bölümler |
5 | fayda maliyet analizi ve limitleri | Kitaplardaki ilgili bölümler |
6 | Eşitlik teorisi | Kitaplardaki ilgili bölümler |
7 | Vergilere karşı tepkiler | Kitaplardaki ilgili bölümler |
8 | Sınırlı rasyonellik ve tahmin | Kitaplardaki ilgili bölümler |
9 | Arasınav | Kitaplardaki ilgili bölümler |
10 | Tercihler ve referans grup etkisi | Kitaplardaki ilgili bölümler |
11 | Vergi kaçırma ve caydırıcı faktörler: yasal cezalar, sosyal baskı ve vicdan azabı | Kitaplardaki ilgili bölümler |
12 | Vergi etiğini ölçen ulusal ve uluslar arası çalışmalar | Kitaplardaki ilgili bölümler |
13 | Vergi idaresinin mükellefe tutumu | Kitaplardaki ilgili bölümler |
14 | vergi ahlakını yükseltme yöntemleri | Kitaplardaki ilgili bölümler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Lewis, A. (1982), The Psychology of Taxation, Martin Robertson, Oxford. Cullis, J. G. and Lewis, A. (1997), ?Why People Pay Taxes: From a Conventional Economic Model to a Model of Social Convention?, Journal of Economic Psychology, vol. 18, pp. 305-321. Webley, P., Robben, H.S.J., Elffers, H. and Hessing, D. J. (1991), Tax Evasion: An Experimental Approach, Cambridge University Press, Cambridge. Weigel, R. H., Hessing, D. J. and Elffers, H. (1987), ?Tax Evasion Research: A Critical Appraisal and Theoretical Model?, Journal of Economic Psychology, vol. 8, pp. 215-235. Aronson, E., Brewer, M. and Carlsmith, J. (1985), ?Experimentation in Social Psychology?, in Lindzey, G. and Aronson, E. (eds.), Handbook of Social Psychology, vol. 1, Random House, New York. Chang, O. H., Nichols, D. R. and Schultz, J. J. (1987), ?Taxpayer Attitudes Toward Tax Audit Risk?, Journal of Economic Psychology, vol. 8, pp. 299-309. Cowell, F.A. (1992), ?Tax Evasion and Inequity?, Journal of Economic Psychology, vol. 13, pp. 521-543. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konulardaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilme | X | |||||
2 | Maliye alanındaki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilme | X | |||||
3 | Maliye alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulama, çözüm yöntemi geliştirme, çözme, sonuçları değerlendirme ve gerektiğinde uygulayabilme | X | |||||
4 | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilme | X | |||||
5 | Maliye alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme | X | |||||
6 | Maliye alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme | X | |||||
7 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; ileri düzeyde mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve maliye teorisi bilgisine sahip olma | X | |||||
8 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olma ("European Language Portfolio Global Scale", Level B2) | X | |||||
9 | Maliye alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve geliştirebilme | X | |||||
10 | Maliye alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleme | X | |||||
11 | Maliye alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Ödev | 37 |
2. Ödev | 38 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Sözlü Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 171 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |