Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ortaçağda İran Tarihi ORT 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ortaçağda İranda Kurulan Devletlerin Siyasi ve Kültürel Tarihlerini incelemek

Dersin İçeriği

İran Tarihine Giriş

Sasani Devri İran Tarihi

İlk İslam Fetihleri Zamanında İran

Emeviler Devrinde İran

Abbasiler Devrinde İran

Selçuklular Devrinde İran

İran coğrafyasında Sanat, Edebiyat ve Kültür

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslamiyet öncesi dönemde İranda mevcut siyasi yapıyı açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 İranda İslamiyetin yayılması ve Abbasi dönemindeki gelişmeleri açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
3 Büyük Selçuklu Döneminde İrandaki siyasi yapıyı kavratır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 İlhanlı istilası döneminde İrandaki sosyal ve siyasi yapıyı açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 İran coğrafyasındaki mezhep isyanları hakkında genel bilgileri edinir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Ortaçağda İranda eğitim ve kültürel hayat hakkında açıklamalar yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İran Tarihi Coğrafyası ve İranın Tarihi Yollar Üzerindeki Konumu
2 İslam Ortaçağında İran Coğrafyasının Oluşumu
3 İran Ortaçağının Kaynaklarına Dair
4 İran Ortaçağında İslam Hakimiyeti ve Karşı Devrimin Ortaya Çıkması
5 Emevilerin İran Hakimiyeti ve Bu süreçteki Mevali Politikası
6 Emeviler Döneminde İranda Şuubiye-Milliyetçilik Akımları, Karmatilik-Ebu Müslim Hareketi
7 İranda Abbasi Devrimi ve İran Kurumlarının İslam Medeniyeti İçine Girmesi
8 Abbasi Devri İran Kültürel Gelişimi
9 Ara Sınav
10 Büveyhiler Devri ve Şiiliğin Ortodokslaşması Sorunsalı
11 Samani Rönesansı ve Ortaçağda İrandaki Şehirleşme Süreci
12 Ortaçağda Türkler İran Coğrafyasında
13 Ortaçağda Türkler İran Coğrafyasında
14 Ortaçağda Moğollar İran Coğrafyasında
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Taberi, Tarihul Ümem vel Müluk
2. İbnül Esir, El Kamil Fit Tarih
3. V. Bartold, Türkistan Hakkında Dersler
4. Mustafa Fayda, Hazreti Ömer Zamanında Gayr-i Müslimler
5. Zekeriya Kitapçı, Maveraünnehirde İslam Hakimiyeti
6. V. Bartold, Moğol İstilasına Kadar Türkistan

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 40
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6