Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Diplomatikası YAK 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ZEYNEP İSKEFİYELİ
Dersi Verenler Doç.Dr. ZEYNEP İSKEFİYELİ,
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türkçe Tarihi Belgeleri okuyup değerlendirmek.
Dersin İçeriği Arapça Hat (Yazı) çeşitleri, Elyazması eserleri tanımak, Kitabeleri okuma tekniği, Arşiv Belgelerinin türleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yazı karakterlerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
2 Belgelerdeki diplomatik dili analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav ,
3 Merkezden taşraya ve taşradan merkeze gönderilen yazıları tanır Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
4 Osmanlı İmparatorluğu ile diğer devletler arasında yapılan yazışmaların özelliklerini karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
5 Arşiv belgelerinde kullanılan özel kavramları tanır Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav ,
6 Belgeleri doğru bir biçimde yorumlayarak araştırmalarında çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Arapça Yazı türleri hk. bilgi.
2 Kitabeler, Mühürler, Tuğralar hk. bilgi.
3 Kitabe, Tuğra ve Mühür metinlerinin okunması.
4 Mezar Taşları ve okunuş teknikleri.
5 Sülüs ve Celî-Sülüs yazısı ve kullanıldığı sahalar.
6 Talik ve Celî-Talik ve kullanıldığı sahalar.
7 Divanî ve Celî-Divanî yazısı ve kullanıldığı sahalar.
8 Elyazması eserler ve Arşiv belgelerinin tarih yazımında önemi.
9 ARA SINAV
10 XV. yy. Osmanlıca Elyazması Metinlerin okunması.
11 XVI. yy. Osmanlıca Elyazması Metinlerin okunması.
12 XVII. yy. Osmanlıca Elyazması Metinlerin okunması.
13 XVIII. yy. Osmanlıca Elyazması Metinlerin okunması.
14 XIX. ve XX. yy. Osmanlıca Elyazması Metinlerin okunması.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1) Mübahat S. Kütükoğlu, Osmanlı Belgelerinin Dili, İstanbul.
2) M. Tayyib Gökbilgin, Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, İst. 1979.
3) Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İst. 1989.
4) Ali Aktan, Osmanlı Paleografyası ve Siyasi Yazışmalar, İstanbul 1995.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6