Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri II YTE 516 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Edebiyat Kuramları ve Eleştiri yöntemlerinin öğretilmesi. Edebî metinlerin çözümlenmesine yardımcı olması amacıyla belli başlı edebi kuram ve eleştiri metotlarının incelenmesi.
Dersin İçeriği Eleştirinin doğuşu ve gelişimi
Başlıca eleştiri kuramları ve sınıflandırmaları
Eleştiri akımlarının dayandığı estetik ilkeler
Eleştiride temel eğilimler
Anahtar Kavramlar ( taklit / arınma, yansıtma, akıl, tabiat, sağduyu vd.)
Biçim / içerik ve eser / yazar ilişkisi
Üslup ve Estetik
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Edebiyat kuramlarını ve eleştiri yöntemlerini tarihi gelişim içerisinde ele alır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Edebiyat kuramı ve eleştirisi yöntemlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Edebiyatın diğer disiplinlerle ilişkisini fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Edebî eseri kuramsal yaklaşımlarla okuma ve çözümleme becerisine sahip olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Edebiyat kuramları ve eleştiri yöntemlerini sistemli şekilde inceler ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yeni eleştiri kuramı
2 Yeni Eleştiri: edebiyat Eserinde Biçim ve içerik sorun
3 Edebiyat eserinde Anlam ve içeriğin Değeri
4 Rus Biçimcileri
5 Şiirde yazınsalllık-romanda Yazınsallık
6 Yapısalcılık
7 Yapısal dil bilim ve Edebiyatta Yapısalcılık
8 Esere Dönük eleştiri: Araketipsel eleştiri
9 Ara sınav
10 Okur Merkezli Kuramlar: Duygusal etki kuramı ve Alımlama Estetiği
11 Okura Dönük eleştiri: izlenimci eleştiri
12 Edebiyat ve hakikat
13 Estetik yargılar: Nesnelci Görüş, Öznelci Görüş
14 Postyapısalcılık, Derrida ve Felsefesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1.Hilmi Yavuz, “Yapısalcılık Üzerine: Kuram mı, Yöntem mi?” Felsefe Üzerine, 1987;
2.R.Wellek- A.Warren, Edebiyat Teorisi,(Çev.) Ö.F. Huyugüzel, İzmir 1993;
3.Terry Eagleton, Edebiyat Kuramı,(Çev.) Tuncay Birkan, İst. 1996;
4. Nejat Bozkurt, Sanat ve Estetik Kuramları, Asa Yay., Bursa 2000.
5. Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İst. 2001;
6. Nially Lucy, Postmodern Edebiyat Kuramı, Ayrıntı Yay., İst.,2003;
7.Akşit Göktürk, Okuma Uğraşı, İst. 2006;
8.Tahsin Yücel, Yapısalcılık, İst. 2005;
9. Oğuz Cebeci, Psikanalitik Edebiyat Kuramı, İst. 2009;
10. Tahsin Yücel, Eleştiri Kuramları, İst. 2007;
11. Niall Lucy, Postmodern Edebiyat Kuramı Giriş, 2000
12. Ray Livingston, Geleneksel Edebiyat Teorisi, ist.1998
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6