Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebi Kavramlar Işığında Yeni Türk Edebiyatı YTE 523 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Her bilim dalının kendine ait bazı kavramları olduğu gibi dile dayanan bir sanat olan edebiyatın da en önemli malzemesi dildir.
Edebiyat metinlerini anlamak ve anlamlandırabilmek için kavramlara ihtiyaç duyarız. Kavramlar yeterince anlaşılmadığında edebiyat eserlerinin tam anlamıyla değerlendirilmesi mümkün değildir. Metinleri çözümleyebilmek, eleştirebilmek için kavramlardan faydalandığımız gibi dönemin özelliklerini, edebi metinlerdeki değişimi kavramlar üzerinden takip etmek mümkündür.
Dersin İçeriği Belagat kavramı ve belagat terimleri,
Mazmun kavramı ve edebiyatımızdaki yeri
İmge ve imaj kavramları modern şiirdeki yeri
Mecaz nedir edebiyat metinlerinde mecazın önemi
Metafor ve metonomi kavramları
İroni, parodi kavramı, modern ve postmodern edebiyatta kullanımları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Belagat ve retorik kavramlarını tanıyıp, sınıflandırabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Edebi metinleri çözümleyebilmek ve eleştirebilmek için kavramlardan yararlanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Edebi metinlerdeki değişimi kavramlar üzerinden çözümleyebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Mecaz, sembol, alegori, imaj, metafor vb. kavramların edebi metindeki yerini ve önemini değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Dilin yaratıcı yönünü örnekler üzerinden tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Modern ve postmodern edebiyatta kullanılan kavramları analiz edip, çözümleyebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Belagat ve Retorik kavramlarına daha yakından bakabilmek
2 Mecaz, sembol, alegori kavramları ve tanımlanması
3 Bedi, berceste, galat, fesahat, garabet vb. belagat terimleri
4 Bir teknik olarak Parodi Kavramı. Parodi hangi amaçlarla kullanılır.
5 Mazmundan imge ve imaja
6 Metafor nedir, metaforik kavramların sistematikliği, istiare ve metafor
7 Metafor ve Söylem, metafordan sembole
8 Metanomi kavramı mecazı mürsel ve metonomi ilişkisi
9 Kanon kavramı, kanonu belirleyen şartlar.
10 İroni nedir? Edebiyat metinlerinde ironinin işlevi
11 Mehmet Akif, Orhan Veli ve Tanpınar’ın eserlerinde ironi
12 Pastij, kolaj, satir kavramları
13 Gösteren, gösterge, metinlerarasılık
14 Mistisizm, trajik, trajedi, üslup kavramlarını tanımlama edebi metinlerle örnekleme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Kaya Bilgegil,Edebiyat Bilgi ve Teorileri
İsmail Tunalı: Estetik
Turan Karataş, Edebiyat Terimleri Sözlüğü
Şerif Aktaş, Edebiyatta Üslûp ve Özellikleri
Ionna Kuçuradi, Trajik
Richard Rorty, Olumsallık, İroni ve Dayanışma
Paul Ricoeur, Yorum Teorisi
George Lakoff-Mark Johnson, Metaforlar
Oğuz Cebeci, Metafor ve Şiir Dilinin Yapısı
Oğuz Cebeci, Komik Edebî Türler
Susan Sontag, Metafor Olarak Hastalık
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6