Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eski Türkçe Met. Üzerinde Anlambilim İncelemeleri | ETD 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK, |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Esra Kirik |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Köktürk ve Uygur dönemi Türkçe metinlerden hareket ederek Türkçenin köklerine uzanan incelemelerle isim ve fiillerdeki ilk manaların günümüz Türkçesi ile karşılaştırmasını yapmak,tarihi Türkçeyi art zamanlı bakışlarla kavratmaya çalışmak. |
Dersin İçeriği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Köktürk ve Uygur dönemi Türkçe metinlerden hareket ederek Türkçenin köklerine uzanan incelemelerle isim ve fiillerdeki ilk manaların günümüz Türkçesi ile karşılaştırmasını yapar. | ||
2 | Tarihi Türkçeyi art zamanlı bakışlarla kavrar. | ||
3 | Köktürk ve Uygur metinlerinde kullanılan kelimelerin kültür, gelenek ve sosyla yapıyla ilişkisini belirler. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Köktürk ve Uygur Türkçesi metinleri üzerine genel bilgi | |
2 | Eski Türkçenin söz varlığı | |
3 | Köktürk Yazıtlarında cümlelerin semantik özellikleri | |
4 | Köktürk Yazıtlarında isimler ve fiiller ve kelime grupları | |
5 | Uygur metinlerinde dini, fikri,hissi anlatım örnekleri | |
6 | Uygur Türkçesi´nin söz varlığı | |
7 | Uygur Türkçesi metinlerinden seçilmiş cümlelerin semantik incelemesi | |
8 | Köktürk ve Uygur Türkçelerinin fiil ve iisim varlığının karşılaştırılması | |
9 | Ara sınav | |
10 | Köktürkçe öncesi için teorik yorumlar | |
11 | Uygur Tükçesinden Orta Türkçeye anlam değişmeleri | |
12 | Köktürk ve Uygur Türkçelerinde edebi sanatlar | |
13 | Köktürk ve Uygur Türkçelerinde deyimler | |
14 | Eski Türkçenin arkaik kelimeleri, unutulmuş sözler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1-Akalın,Prof.Dr.Mehmet,(Gabain´den)Eski Türkçenin Grameri,TDK Yay.3.baskı,Ank.2007 2-Ergin,Prof.Dr.Muharrem,Orhun Abideleri,Boğaziçi Yay.İst.2000 3-Arat,Prof.Dr.R.Rahmeti,Eski Türk Şiiri,TDK Yay.Ak. 4-Aksan,Prof.Dr.Doğan,Anlam bilimi ve Türk Anlam bilimine giriş,Ank.1971 5-Aksan,Prof.Dr.Doğan,En Eski Türkçenin İzlerinde,Simurg Yay.İst.2000 6-Grunberg,Dr.Teo,Anlam Kavramı Üzerine,DTCF Yay.Ank.1970 7-Alyılmaz,Dr.Cengiz,Orhun Yazıtlarının Sözdizimi,Erzurum 1994 8-Kaya,Prof.Dr.Cevval,Altunyaruk,TDK Yay.Ank.1996 9-Ercilasun,Prof.Dr.A.Bican,MAkaleler,Akçağ Yay.Ank.2007 10-Tekin,Prof.Dr.Şinasi,İştikakçının Köşesi,İst.1998 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |