| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Eski Türkçe Met. Üzerinde Anlambilim İncelemeleri | ETD 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK | 
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK, | 
| Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Esra Kirik | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Köktürk ve Uygur dönemi Türkçe metinlerden hareket ederek Türkçenin köklerine uzanan incelemelerle isim ve fiillerdeki ilk manaların günümüz Türkçesi ile karşılaştırmasını yapmak,tarihi Türkçeyi art zamanlı bakışlarla kavratmaya çalışmak. | 
| Dersin İçeriği | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Köktürk ve Uygur dönemi Türkçe metinlerden hareket ederek Türkçenin köklerine uzanan incelemelerle isim ve fiillerdeki ilk manaların günümüz Türkçesi ile karşılaştırmasını yapar. | ||
| 2 | Tarihi Türkçeyi art zamanlı bakışlarla kavrar. | ||
| 3 | Köktürk ve Uygur metinlerinde kullanılan kelimelerin kültür, gelenek ve sosyla yapıyla ilişkisini belirler. | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Köktürk ve Uygur Türkçesi metinleri üzerine genel bilgi | |
| 2 | Eski Türkçenin söz varlığı | |
| 3 | Köktürk Yazıtlarında cümlelerin semantik özellikleri | |
| 4 | Köktürk Yazıtlarında isimler ve fiiller ve kelime grupları | |
| 5 | Uygur metinlerinde dini, fikri,hissi anlatım örnekleri | |
| 6 | Uygur Türkçesi´nin söz varlığı | |
| 7 | Uygur Türkçesi metinlerinden seçilmiş cümlelerin semantik incelemesi | |
| 8 | Köktürk ve Uygur Türkçelerinin fiil ve iisim varlığının karşılaştırılması | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Köktürkçe öncesi için teorik yorumlar | |
| 11 | Uygur Tükçesinden Orta Türkçeye anlam değişmeleri | |
| 12 | Köktürk ve Uygur Türkçelerinde edebi sanatlar | |
| 13 | Köktürk ve Uygur Türkçelerinde deyimler | |
| 14 | Eski Türkçenin arkaik kelimeleri, unutulmuş sözler | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1-Akalın,Prof.Dr.Mehmet,(Gabain´den)Eski Türkçenin Grameri,TDK Yay.3.baskı,Ank.2007 2-Ergin,Prof.Dr.Muharrem,Orhun Abideleri,Boğaziçi Yay.İst.2000 3-Arat,Prof.Dr.R.Rahmeti,Eski Türk Şiiri,TDK Yay.Ak. 4-Aksan,Prof.Dr.Doğan,Anlam bilimi ve Türk Anlam bilimine giriş,Ank.1971 5-Aksan,Prof.Dr.Doğan,En Eski Türkçenin İzlerinde,Simurg Yay.İst.2000 6-Grunberg,Dr.Teo,Anlam Kavramı Üzerine,DTCF Yay.Ank.1970 7-Alyılmaz,Dr.Cengiz,Orhun Yazıtlarının Sözdizimi,Erzurum 1994 8-Kaya,Prof.Dr.Cevval,Altunyaruk,TDK Yay.Ank.1996 9-Ercilasun,Prof.Dr.A.Bican,MAkaleler,Akçağ Yay.Ank.2007 10-Tekin,Prof.Dr.Şinasi,İştikakçının Köşesi,İst.1998  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
| 10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Köktürk ve Uygur dönemi Türkçe metinlerden hareket ederek Türkçenin köklerine uzanan incelemelerle isim ve fiillerdeki ilk manaların günümüz Türkçesi ile karşılaştırmasını yapar. | |||||||||||
| 2 | Tarihi Türkçeyi art zamanlı bakışlarla kavrar. | |||||||||||
| 3 | Köktürk ve Uygur metinlerinde kullanılan kelimelerin kültür, gelenek ve sosyla yapıyla ilişkisini belirler. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 30 | 
| Toplam | 30 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 | 
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 | 
| Ödev | 1 | 3 | 3 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 | 
| Final | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||