Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klâsik Türk Edebiyatına Yeni Yaklaşımlar | TED 652 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OZAN YILMAZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Klasik Türk Edebiyatı sahasında yapılan araştırmalarda farklı disiplinlerin yöntemlerinden yararlanmak, Araştırmacı adaylarını bu tür çalışmalardan haberdar etmek ve çalışmalarında yararlanmalarını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Klasik edebiyata modern yaklaşımlar: Tarihsel yaklaşım, Psikokojik yaklaşım, Metinbilimsel yaklaşım, Dilbilimsel yaklaşım, Ontolojik analiz metodu hakkında örnek çalışma ve metinlerden hareketle bilgi verilip, uygulama yapılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir gazeli yapısal bakımından inceler. | Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
2 | Klasik bir metin üzerinde modern yöntemlerinin hangisinin uygulanabileceğine karar verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
3 | Modern yöntemler hakkında ana hatlarıyla bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Klasik bir metin üzerinde modern yöntemlerin nasıl uygulanması gerektiğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geleneksel metin şerhi metodları ve Ali Nihat Tarlan. | İlgili makalenin okunması. |
2 | Geleneksel metin şerhi ile birlikte modern yöntemleri de deneyenler ve Tunca Kortantamer. | İlgili makalenin okunması. |
3 | Klasik şiire yeni yaklaşımlar hakkında görüşler. | İlgili makalenin okunması. |
4 | Dilbilimsel yaklaşımlar ve Cem Dilçin. | İlgili makalenin okunması. |
5 | Ontolojik analiz metodu ve Yavuz Bayram. | İlgili makalenin okunması. |
6 | Düşünce alanı metin çözümleme yöntemi ve Ziya Avşar’ın görüşleri. | İlgili makalenin okunması. |
7 | Göstergebilimsel açıdan yaklaşım ve Hülya Çevirme. | İlgili makalenin okunması. |
8 | Yapısal edebiyat inceleme örnekleri. | İlgili makalenin okunması. |
9 | ARA SINAV | |
10 | Anlambilimsel açıdan bir gazelin incelenmesi. | İlgili makalenin okunması. |
11 | Rus biçimciliği açısından metin incelemesi. | İlgili makalenin okunması. |
12 | Çağdaş okur merkezli kuramlara göre metin incelemesi. | İlgili makalenin okunması. |
13 | Alımlama estetiği ve Feminist kuramlar açısından metin. | İlgili makalenin okunması. |
14 | Konu tekrarı. | Dönem boyu işlenen konuların tekrar edilerek gözden geçirilmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dilçin, Cem: “Cumhuriyet’in 80. Yılında Divan Şiiri Üzerine Düşünceler” Türkoloji Dergisi XVI/2 (2003), s. 1-21. |
Ders Kaynakları | 1. Avşar, Ziya: “Düşünce Alanı Merkezli Metin Çözümleme Yöntemi ve Revânî’nin Bir Gazelinin Bu Yönteme Göre Şerhi”, III. Klâsik Türk Edebiyatı Sempozyumu (Prof. Dr. Cem Dilçin Adına), 13 Şubat 2009 Kayseri. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bir gazeli yapısal bakımından inceler. | ||||||||||||||||||
2 | Klasik bir metin üzerinde modern yöntemlerinin hangisinin uygulanabileceğine karar verir. | ||||||||||||||||||
3 | Modern yöntemler hakkında ana hatlarıyla bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||||||
4 | Klasik bir metin üzerinde modern yöntemlerin nasıl uygulanması gerektiğini bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 3 | 10 | 30 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |